Fysiek contact is niet langer meer voorwaarde voor goede ondersteuning
Zorg op afstand heeft een innovatieve klank. Voor Incluzio is het bekend terrein: met De ZorgCentrale hebben we al jaren ervaring met ondersteuning zonder fysiek contact. Wel maakt de groei van e-health oplossingen een steeds grotere inzet mogelijk.
Die ontwikkeling wordt door een aantal factoren in de hand gewerkt. Er ‘kan’ steeds meer zonder fysiek contact, door het snel groeiende aanbod op het gebied van technologie en digitalisering. Juist omdat inwoners er mee vertrouwd raken dat niet alles meer fysiek hoeft te worden afgehandeld – waar vind je nog een bankkantoor – groeit ook de acceptatie van zorg op afstand.
Meer mensen ondersteunen
Ook valt er een grote efficiencywinst te behalen, met behoud van kwaliteit. De personeelstekorten, maar ook de vergrijzing, nemen in de komende jaren alleen maar toe. Meer zorg op afstand bieden betekent eenvoudig: meer mensen ondersteunen.
Stappen in virtuele thuiszorg
Grote stappen zijn in er 2022 gezet in de virtuele thuiszorg. Met MobileCare als samenwerkingspartner zetten we steeds meer technieken in om mensen in hun eigen omgeving te ondersteunen: een slimme medicijndispenser, glucosesensoren of een zorghorloge dat dementie herkent en het slaap- en waakritme monitort. Komen meetwaarden beneden de vastgestelde drempels, dan volgt een interventie van een medewerker van De ZorgCentrale.
De welzijnsgesprekken via beeldbellen met een welzijnscoach ervaren de inwoners als zeer positief.
Beschermd wonen
In 2022 is Incluzio Uitvoering Zuid, binnen Beschermd Wonen, gestart met het onderzoek hoe zorg op afstand ingezet kan worden ter ondersteuning van de dienstverlening. Hierbij valt onder meer te denken aan het inzetten van ZorgSupporters in de nacht en het inrichten van een zorgcirkel, inclusief de inzet van De ZorgCentrale. De uitvoering van dit project staat gepland in 2023.
Meer zorg op afstand bieden betekent eenvoudig: meer mensen ondersteunen. In 2022 waren dit er bijna 35.000 voor De ZorgCentrale.
De ZorgCentrale
Zoals 2022 voor veel organisaties uitdagend was, was het ook voor De ZorgCentrale geen ‘business as usual’. Corona aan het begin van het jaar en griep in de laatste maanden leverden extra ziekteverzuim op, zowel intern als ook bij de inwoners. Door samen de schouders eronder te zetten is de dienstverlening voor onze inwoners doorgegaan.
Met Gemeente Den Haag Jeugdbescherming West als nieuwe gemeente heeft De ZorgCentrale het jaar 2022 mooi afgesloten. Deze dienstverlening zal vanaf februari 2023 van start gaan, waarbij De ZorgCentrale namens Jeugdbescherming West de bereikbaarheid verzorgt buiten kantoortijden (doordeweeks tussen 17.00 – 9.00 uur en in het weekend en tijdens feestdagen 24/7) en voor de dienst Huisverbod 24/7.