Ondersteuning bij wat de inwoner zelf niet meer kan.
Voor inwoners die wat ouder worden, hulpbehoevend zijn en voor het schoonhouden van hun huis niet kunnen terugvallen op mensen om hen heen zijn onze thuisdiensten er: Axxicom Thuishulp en Cordaan Thuisdiensten. Zij ondersteunen bij alles wat de inwoner zelf niet meer kan. Niet alleen om het huis schoon en leefbaar achter te laten, maar ook voor een praatje over van alles en nog wat. En onze thuisdiensten kijken hoe het met de inwoner gaat. Axxicom Thuishulp werkt landelijk, Cordaan Thuisdiensten is actief in Amsterdam en Diemen.
In 2022 is voor Axxicom Thuishulp en Cordaan Thuisdiensten een dataproject van de grond getild. Doelstelling is om aan de hand van data meer grip te krijgen op het verzuim.
Met Axxicom Thuishulp en Cordaan Thuisdiensten is Incluzio in 43 gemeenten in Nederland actief met HbH, de afkorting voor hulp bij het huishouden. Waar Cordaan Thuisdiensten gefocust is op Amsterdam en Diemen, is Axxicom Thuishulp landelijk actief. Beide thuisdiensten leunen heel sterk op de personele inzet. Net zoals veel andere sectoren op de arbeidsmarkt vraagt het op peil houden van de bezetting veel aandacht. Ook een relatief hoog verzuim, herkenbaar in de zorg, maakt het ambitieus elke dag de personele puzzel te leggen.
Inzicht door data-analyse
Data-analyse moet inzicht gaan geven in het hoe en waarom van verzuim. En vooral welke maatregelen de twee organisaties kunnen nemen om erop in te spelen. Een dashboard laat regiomanagers van Axxicom Thuishulp en coördinatoren van Cordaan Thuisdiensten real-time zien wat de personele ontwikkelingen in hun regio zijn. Het verzamelen van data is pas net gestart. Daarom zal het nog enige tijd duren voor het project resultaat oplevert.
Instroom van nieuwe medewerkers
Ook is in het afgelopen jaar extra ingezet op de instroom van nieuwe medewerkers. Veel meer nog dan in het verleden willen de thuisdiensten een doelgroepenbeleid gaan voeren. Medewerkers kunnen verschillende redenen hebben waarom zij starten als thuishulp. De motieven van - bijvoorbeeld - een werkende ouder (een van de doelgroepen) zijn heel anders dan die van de doelgroep ‘weldoeners’.
Door verschillen in hun motieven beter te onderkennen, kunnen we nog gerichter werven. Ook houden we dan medewerkers beter vast. Het hoge personeelsverloop - niet alleen bij ons, maar een landelijk probleem - versterkt de problematiek van de arbeidskrapte in de thuisdiensten.
Sneek: een van de twee nieuwe stippen op Incluzio-landkaart
Sneek was in 2022 een van de ‘nieuwe’ steden in het portfolio van Incluzio. Een van de vier percelen in de gemeente Súdwest-Fryslân ging naar Axxicom Thuishulp. Voor vijf jaar zijn we verantwoordelijk voor de huishoudelijke hulp aan 600 ‘Snitsenaren’ in Sneek-Zuid.
‘Het is niet alleen een mooie opdracht, wat het extra bijzonder maakt is dat we als Axxicom Thuishulp ook de indicaties verzorgen. En we hebben van de gemeente een stevige reablement-doelstelling meegekregen. Die is bedoeld om oudere inwoners meer zelfredzaam te maken zodat zij zelfstandig kunnen blijven wonen.’