Ontwikkelingen
Wmo radar nu ook in Rotterdam-Zuid actief
Sinds 1 juni 2022 is Wmo radar ook verantwoordelijk voor het welzijnswerk in Rotterdam-Charlois. Eerder al gingen we in de Maasstad aan de slag in Delfshaven, Overschie en Centrum. De wijk Charlois in Rotterdam-Zuid is met 70 duizend inwoners een kwetsbaar gebied, zegt programmaleider Jolanda Moerkerke.
‘Rotterdam is al een heel complexe stad, maar het lijkt wel of in Charlois alles in het kwadraat is. De wijk kent een groot aantal mensen met ontwrichtende problematiek. De herstelbehoefte is groot, reden waarom we er een Herstel Academie hebben neergezet, die gerund wordt met ervaringsdeskundigen. Er is een hoge concentratie van mensen die laag zijn opgeleid of uit Oost-Europa komen, een hoog percentage particulier woningbezit en mensen die langdurig werkzoekend zijn. En als laatste zijn er veel ouderen die geen of een kwetsbaar netwerk hebben. Het is een accumulatie van problemen waardoor mensen op Zuid minder perspectief hebben en weinig vertrouwen in de overheid.’
Grote maatschappelijke opgave
Niet voor niets loopt al tien jaar het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid, een intensieve grootschalige aanpak die zich richt op: werk, onderwijs en wonen. Hoe houdt Zuid sociale stijgers vast? Voor een welzijnsorganisatie ligt er een grote maatschappelijke opgave, constateert Jolanda. ‘Als je Charlois vergelijkt met Delfshaven, waar Wmo radar nu 5 jaar het welzijnswerk uitvoert dan zie je dat daar het aantal sterke schouders veel groter is, je hebt er veel meer sociaal ondernemers, particuliere initiatieven en netwerkmogelijkheden. Natuurlijk is ook daar armoede en zijn er achterstanden, maar er is ook kracht.’
In de wijk Charlois werkt Wmo radar nauw samen met de hulpverleners die al actief zijn. Extra uitdaging vormde de korte tijd tussen gunning en start: ‘Het was al een ongelooflijk intensieve aanbesteding. In februari was de gunning, op 1 juni konden we van start met ruim dertig professionals.’
En is het leuk op Zuid? ‘Het is geweldig: we worden goed ontvangen en de opdracht is een uitdaging voor de sociale professionals die kiezen voor welzijnswerk. Wat echt mooi is, is het aantal vrijwilligers dat is gebleven en dit aantal groeit: 130 vrijwilligers. Ook op Zuid zit kracht’, zegt een tevreden programmaleider.
Sneek en Stichtse Vecht: twee nieuwe stippen op de Incluzio-landkaart
Sneek was in 2022 een van ‘nieuwe’ steden in het portfolio van Incluzio. Een van de vier percelen in de gemeente Súdwest-Fryslân ging naar Axxicom Thuishulp. Voor vijf jaar zijn we verantwoordelijk voor de huishoudelijke hulp aan 600 ‘Snitsenaren’ in Sneek-Zuid.
‘Het is niet alleen een mooie opdracht, wat het extra bijzonder maakt is dat we als Axxicom Thuishulp ook de indicaties verzorgen. En we hebben van de gemeente een stevige reablement-doelstelling meegekregen. Die is bedoeld om oudere inwoners meer zelfredzaam te maken zodat zij zelfstandig kunnen blijven wonen.’
Stichtse Vecht
Ook nieuw in 2022: met ingang van 1 januari werkt Incluzio in Stichtse Vecht nauw samen met een aantal partners onder de noemer TIM Stichtse Vecht. Het samenwerkingsverband is gericht op de jeugdhulp, de Wmo-begeleiding en de hulp vanuit de wijkteams. De opstart was een uitdaging, ook door de toen nog actuele coronaproblematiek en de veelheid aan klanten. Ondanks deze beperkingen staat er een basis waarop kan worden doorgebouwd.
Buurtteams Volwassenen Nijmegen succesvol met indicatieloos hulp bieden
In Nijmegen ging Incluzio van start als Stichting Buurtteams Volwassenen Nijmegen (SBVN). Niet alleen als aanbieder van een laagdrempelige en toegankelijke eerstelijns Wmo basisvoorziening voor volwassenen, maar ook met een nieuw model: indicatieloos begeleiding bieden, zonder wachttijden, in eigen buurt.
Buurtteams Volwassenen Nijmegen succesvol met indicatieloos hulp bieden
In Nijmegen ging Incluzio van start als Stichting Buurtteams Volwassenen Nijmegen (SBVN). Niet alleen als aanbieder van een laagdrempelige en toegankelijke eerstelijns Wmo basisvoorziening voor volwassenen, maar ook met een nieuw model: indicatieloos begeleiding bieden, zonder wachttijden, in eigen buurt.
‘Het is het eerste jaar meteen al heel goed gegaan’, concludeert manager Sabrina Baselmans. ‘Klanten komen bij ons langs bij het aflopen van hun indicatie of bij nieuwe hulpvragen. Wij kijken of het eigen Buurtteam de inwoner zelf kan begeleiden. Klanten moesten eerst wennen aan de nieuwe aanpak. Je zegt niet meer: ik kom elke dinsdag om 15 uur voor twee uur langs, maar er wordt maatwerk geboden op basis van de hulpvraag. Hulpvragen worden in de buurt opgepakt en er wordt nu veel makkelijker de combi gelegd met de sociale basis in de eigen buurt.’
Samenwerking met partners
SBVN werkt nauw samen met welzijnsorganisatie Bindkracht10 in de stad. ‘Past de vraag toch niet goed bij ons, dan verwijzen wij naar hen door. Wanneer de vraag te complex of te intensief is dan verwijzen we door naar de aanvullende zorgpartijen. We weten goed wat we vanuit onze organisaties kunnen bieden en zijn complementair aan elkaar. Daar hebben we in geïnvesteerd.’ Ook met Ixta Noa in de stad is er een nauwe samenwerking, er werken nu 7 ervaringsdeskundigen in de verschillende Buurtteams.’
Inzet op blended care en collectieve begeleiding
In Nijmegen is sterk ingezet op blended care en collectieve begeleiding, twee speerpunten in de aanpak van Incluzio. ‘Blended care blijkt mensen heel erg aan te spreken. Klanten kunnen zelf aan de slag met inhoudelijke trainingen, los van de buurtteammedewerker. ‘Ook bij de professionals is er veel enthousiasme in het gebruiken van online platform Gezondeboel. En wat we bij collectieve begeleiding zien: klanten komen met een hulpvraag, bijvoorbeeld ‘ik heb schulden, ik heb een licht verstandelijke beperking of ik heb een verslaving’.
Maar de bijvangst zijn onderliggende problemen. Mensen die eenzaam zijn of door verslaving geen contact meer hebben met de familie. In een groep leer je ook weer anderen met soortgelijke problemen kennen. Heel vaak denken mensen dat zij de enige zijn die iets hebben’, aldus Sabrina.
Goede basis neergezet
De eindbalans over 2022: ‘We zijn trots op de beweging die onze professionals hebben gemaakt, ze hebben veerkracht getoond en ze hebben plezier in de nieuwe werkwijze. Het was een jaar met hobbels, met successen en met nieuwe inzichten. Er is een goede eerste basis neergezet. De gemeente is blij met ons. We hebben geen wachtlijsten en voldoen aan de doelen die Nijmegen heeft gesteld.’