Uitdagingen
We zijn steeds meer gaan werken vanuit een centrale visie, doelstellingen en focus. Dit proces verliep echter niet in een rechte lijn omhoog. De visie en de essentie van het nieuwe beleid was niet in één keer scherp. Door “doen”, successen, falen, gesprekken met professionals en blijvend evalueren zijn we tot de juiste richting gekomen. Althans, dat denken we nu. We geloven dat dit een continu proces zal zijn.
Hieronder route die we hebben afgelegd:
De uitdagingen om blended care in te zetten in het sociaal domein
Basisprocessen houden nog geen rekening met e-health
De implementatie van e-health in het sociaal domein is vooral een veranderingsproces. De ondersteuning van Incluzio is (lees: was) grotendeels gebaseerd op persoonlijk contact, face-to-face op locatie of bij de inwoner thuis. Dat stelt ons voor de uitdaging om de ondersteuningsprocessen opnieuw vorm te geven. In die processen moet e-health een logisch onderdeel zijn, rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen van de inwoner, professional en de toepassing. Resultaten in het sociaal domein zijn vele malen abstracter dan die in veel andere vorm van zorg: daar is een bloedwaarde of een hartslag te meten. In ondersteuning ontbreken die concrete parameters. De zorg kent ook een veel langere historie met de inzet van technologische hulpmiddelen.
Initiatieven zijn vaak gebaseerd op enthousiasme, minder op beleid
De inzet van e-health is vaak het resultaat van enthousiaste voorlopers, op initiatief van individuele medewerkers in een organisatie. Of op initiatief van een leverancier, die handig weet in te spelen op beschikbare subsidies. Teams gaan ermee aan de slag, maar voor de structurele inbedding, borging en duurzame bekostiging is minder aandacht. Als die ene medewerker vertrekt of ander werk krijgt, kan een initiatief zomaar een stille dood sterven. De inzet van e-health begint aan de basis: een duidelijke missie en visie.
Problemen in sociaal domein zijn vaak niet eenduidig
De zorg kan veel makkelijker aanwijzen wat eraan schort. Het gaat (meestal) om eenduidige problemen. In het sociaal domein spelen problemen vaak op meerdere vlakken tegelijk doordat ze op elkaar inwerken: wie zijn of haar baan kwijtraakt kan in een sociaal isolement terechtkomen, relatieproblemen krijgen of geldzorgen hebben. Incluzio hanteert daarom een integrale aanpak. Hierbij is het de professional die op de hoogte moet zijn van wat de mogelijkheden zijn. Terwijl de oplossingen in e-health zich meestal op één aspect concentreren. Is binnen het sociaal domein geen one-size-fits-all-toepassing in e-health. De e-health oplossingen met een bredere impact, op het niveau van inwoners en professionals, zijn nog schaars. Daarnaast vraagt dit van de betrokkenen om open te staan voor verandering in de ondersteuning.