Een greep uit onze projecten: faal –en succesverhalen
E-health platform Gezondeboel
Ondersteuning aan mensen die daar behoefte aan hebben hoeft niet altijd face-to-face.
Gezonde Boel is een online platform waarop specifieke programma’s per hulpvraag staan die de klant zelfstandig, eventueel met behulp van de professional of gezamenlijk met andere inwoners kan maken. De professional monitort de vooruitgang en voert hier het gesprek over met de klant. Verder is er een dagboekfunctionaliteit en de mogelijkheid om in contact te komen met lotgenoten.
De inzet van het platform maakt de route naar ondersteuning niet alleen korter. Het biedt de inwoner ook de mogelijkheid om waar en wanneer het hem of haar uitkomt zelf aan de hulpvraag te werken. Deze combinatie van ‘anytime, anywhere’ en zelf meer aan de knoppen zitten bij het oplossen van de hulpvraag biedt kansen bij de uitdagingen waar we binnen het sociaal domein voor staan.
Hoe werkt Gezondeboel precies bij Incluzio en waar willen we naar toe?
Onderstaande filmpje komt uit ons interne opleidingstraject en hier vertellen we je in 2 minuten meer over:
De trainingen omvatten onder meer onderwerpen als oplossingsgericht opvoeden, omgaan met emoties, planning en structuur bij autisme, relaties en seksualiteit en omgaan met rouw. De trainingen kunnen zelfstandig worden gevolgd, maar ook aan de hand van een coach – in dit geval één van Incluzio Rheden. Hulpverleners kunnen meekijken en de training aanpassen aan de wensen van de inwoner.
‘Voorheen ging je een uurtje bij je klant op bezoek, nu werken we doelgericht en methodisch. Ook in groepen. Het grote voordeel: door laagdrempelige online trainingen aan te bieden, versterk je de veerkracht en beperk je de kwetsbaarheid.’
Marieke van den Berg, ontwikkelaar Incluzio
Status: Met Gezondeboel heeft Incluzio een e-health toepassing gevonden de (bijna) in de gehele organisatie inzetbaar is bij een heel groot deel van de inwoners. Zowel in de vorm van volledige zelfhulp, individuele begeleiding en het wordt ingezet bij collectieve ondersteuning van groepen. Het heeft volgens onze professionals en inwoners veel meerwaarde in de kwalitatief van de ondersteuning en begeleiding. Daarnaast kunnen we steeds vaker meer mensen helpen in dezelfde tijd.
Het sluit vooral aan bij de nieuwe visie en het vormgeven van blended care in de praktijk. Het is een breed inzetbare tool die past de verschillende manieren van ondersteuning. Er werken al meer dan 200 professionals blended met behulp van Gezondeboel. Komend jaar worden nog eens honderden collega’s opgeleid in de nieuwe manier van blended werken (met als hulpmiddel Gezondeboel).
Plinkr
Financiële problemen voor zijn begint met goed inzicht in de huishoudportemonnee. In ons land gaat het om 1,4 miljoen huishoudens die schulden hebben of aan de rand van financiële problemen staan. Om de financiële administratie te ordenen, is Plinkr ontwikkeld, als initiatief van een sociale onderneming. Het platform heeft ook een app. Daarmee krijgen mensen een actueel overzicht van hun financiën. Onderdeel van de app is een interactief budgetplan. De app zet schulden op een rij en houdt bij hoe die moeten worden afbetaald. Ook kunnen gebruikers via Plinkr meer te weten komen over bijvoorbeeld toeslagen waar zij eventueel recht op hebben en abonnementen die op het punt staat te verlopen. Bij Incluzio Leiderdorp hebben we ervaren dat de inzet van Plinkr gedragen moet worden door meerdere professionals die zich bezighouden met geldzorgen en schulden. Uit ervaring weten wij dat wanneer er maar één initiator is, er een terugval ontstaat in de interesse.
Status: Plinkr blijkt een waardevolle tool te zijn voor een specifieke doelgroep. De toepassing wordt bij meerdere Incluzio onderdelen gericht ingezet bij inwoners.

Digitaal Jongerencentrum (via LINK Jongerenwerk)
Jongerenwerkers manifesteren zich steeds vaker online. Een onderzoek in coronatijd bracht niet alleen de groeiende eenzaamheid onder de doelgroep aan het licht. Jongeren speelden ook terug dat ze in coronatijd maar moeilijk aan informatie konden vinden. De kaalslag in het jongerenwerk was het laatste zetje tot het plan: een digitaal jongerencentrum. Jongeren komen via een lobby ‘binnen’, om vervolgens een keus te maken: chatten aan de virtuele bar met leeftijdgenoten, deelnemen aan een online activiteit zoals een game of een gesprek aanknopen met een hulpverlener. De bedoeling is dat ook bekende Youtubers en vloggers op het online platform te vinden zijn. Uiteindelijk is vooral ook het doel om jongeren te activeren in verbinding met elkaar te komen én aan fysieke activiteiten deel te nemen. Terugdringen van eenzaamheid of het voorkomen van eenzaamheid is erg belangrijk.
Status: Er is enorm veel werk verzet om te komen tot een goed digitaal concept en er is veel IT ontwikkelwerk verricht. Momenteel is LINK, uitvoerder van het plan, (o.a. i.s.m. Incluzio Hollands Kroon) bezig met de lancering in de gemeente Hollands Kroon.
Sociale monitoring
Vroegtijdig mensen volgen voordat hun gezondheidssituatie verslechtert kan de inzet van zwaardere zorg voorkomen. Dat kan met ‘sociale monitoring’: door hen elke week vragen te stellen over hun sociale welzijn, blijven ze toch in beeld. Alleen al het stellen van de vraag of mensen wel voldoende sociale contacten hebben gehad, zet aan tot denken. En de constatering dat mensen ook nog eens veel minder frequent naar buiten gaan, kan weleens een rode vlag zijn: misschien is er meer aan de hand.
Een aantal inwoners wordt bereid gevonden deel te nemen aan de proef. Zij vullen op de app met smileys in hoe het met hen gaat. Als er reden tot zorg is, wordt er ook daadwerkelijk actie ondernomen: door ATA Personenalarmering te laten bellen met de vraag waarom iemand niet meer naar buiten gaat.
Het project kampte met opstartproblemen, doordat een oudere doelgroep niet even gemakkelijk de app downloadt. Daardoor viel de helft van de doelgroep al af. Gebruikers vonden de vragen niet altijd logisch en het opstarten van de app kon langere tijd in beslag nemen. De deelnemers die wel hebben deelgenomen aan het project hebben aangegeven het als prettige gedachte te ervaren dat ‘er iemand op hen let’, al is het op afstand.
Status: Het project is niet meer actief. Het proces is te arbeidsintensief en deelnemers vinden niet meer de bereidheid om de vragenlijsten in te vullen. Hierdoor is te weinig toegevoegde waarde om dit als losse interventie in te zetten.
Tablets voor ouderen
Vroegtijdig mensen volgen voordat hun gezondheidssituatie verslechtert kan de inzet van zwaardere zorg voorkomen. Dat kan met ‘sociale monitoring’: door hen elke week vragen te stellen over hun sociale welzijn, blijven ze toch in beeld. Alleen al het stellen van de vraag of mensen wel voldoende sociale contacten hebben gehad, zet aan tot denken. En de constatering dat mensen ook nog eens veel minder frequent naar buiten gaan, kan weleens een rode vlag zijn: misschien is er meer aan de hand.
Een aantal inwoners wordt bereid gevonden deel te nemen aan de proef. Zij vullen op de app met smileys in hoe het met hen gaat. Als er reden tot zorg is, wordt er ook daadwerkelijk actie ondernomen: door ATA Personenalarmering te laten bellen met de vraag waarom iemand niet meer naar buiten gaat.
Het project kampte met opstartproblemen, doordat een oudere doelgroep niet even gemakkelijk de app downloadt. Daardoor viel de helft van de doelgroep al af. Gebruikers vonden de vragen niet altijd logisch en het opstarten van de app kon langere tijd in beslag nemen. De deelnemers die wel hebben deelgenomen aan het project hebben aangegeven het als prettige gedachte te ervaren dat ‘er iemand op hen let’, al is het op afstand.
Status: De Compaan (en Memorlylane) wordt niet alleen ingezet bij Incluzio Leiderdorp. Ook bij andere Incluzio bedrijven is er mee gewerkt, met wisselend succes. De algemene conclusie is dat het voor ons type dienstverlening erg intensief is als het gaat om de introductie het product. De inwoners moeten ook na de introductie begeleid worden in het gebruik. Dit kost vaak meer tijd, dan dat het oplevert. Ook de ervaringen van de ouderen verschillen. Een klein deel ervaart het echt als aanvulling, maar een groot deel ervaart het als het niet als meerwaarde (en een zeer klein deel vervaart het zelfs stressvol). Het beleid is erop ingericht dat ouderentablets alleen in zeer specifieke gevallen wordt ingezet, waarbij aan de voorkant goede begeleiding is georganiseerd (soms bijvoorbeeld ook door mantelzorger/vrijwilliger) en de meerwaarde duidelijk aanwezig is.

De Compaan
De Compaan is eigenlijk een Samsung Galaxy Tab 3 maar onherkenbaar door een solide, duurzame houten lijst. De tablet kan een bijdrage leveren om senioren (en anderen) met zeer beperkte digitale vaardigheden meer zelfredzaam te maken en hun wereld te verruimen. Incluzio Leiderdorp heeft afgelopen jaar veertig van de tablets aangeschaft, belangstellenden uit de doelgroep kunnen ze gratis twee maanden uitproberen.
De gebruiker kan met De Compaan beeldbellen met familie, vrienden en verzorgers, hun berichten lezen maar ook een bericht terugsturen. Nieuws lezen en foto's bekijken maar ook spelletjes spelen en internetten. Alles gebeurt in een beveiligde omgeving wat de kans op internetoplichting of andere vormen van digitaal misbruik nihil maakt. Familieleden of verzorgers hebben toegang tot de Compaan via het Portaal.
De tablets kosten 299 euro per stuk en daar komen nog de kosten voor een abonnement (12,95 euro per maand) en instructie aan familie bij. Geld dat Incluzio niet zomaar in kas heeft. Dus vroeg de organisatie een subsidie aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). “In eerste instantie werd die afgewezen, maar tijdens de tweede coronagolf hebben we het opnieuw geprobeerd en toen lukte het wel.”
Op deze tablets zit een aparte Incluzio contactknop. Via die knop kan de gebruiker een terugbel-aanvraag doen. Ook is er knop om op de website MijnLeiderdorp.nl te komen, een online platform voor en over de gemeente. Ook wordt er gezorgd voor online entertainment. Een mooi voorbeeld hiervan is de live bingo die via de Compaan elke vrijdagmiddag wordt georganiseerd.
Google Speaker met spraakassistentie ‘Emma Zorgt’
Emma Zorgt is een spraak gestuurde digitale assistent op de Google Speaker, die één of een paar keer per dag controleert of je aanwezig bent en of het goed gaat met je. Als het nodig is, waarschuwt Emma je zorgverlener, je mantelzorger, je familie of de zorgcentrale.Emma staat dag en nacht voor je klaar. Als het nodig is, zeg je ‘Open Emma Zorgt’ tegen je smart speaker. Emma vraagt dan wat er is en hoe ze je kan helpen. Mocht het nodig zijn dan stuur Emma een automatisch bericht naar je mantelzorger of hulpverlener of hij maakt een alarm aan bij de zorgcentrale.
Status: We hebben Emma Zorgt op verschillende plekken d.m.v. een pilot ingezet. Het gaf vooral mantelzorgers een veilig of gerust gevoel dat bijvoorbeeld vader of moeder checkt of alles oké is. Het proces was voor zowel de professional als mantelzorger echter behoorlijk arbeidsintensief, zo kwam bijvoorbeeld de installatie bovenop het werk van de professionals en was het voor hen ook vaak te complex om de toepassing goed te installeren.

Tessa
Sociale robots helpen bij persoonlijke dagplanning, geven structuur en helpen de inwoner bepaalde (periodieke) zaken te herinneringen. Deze robots ondersteunen regelmaat door bijvoorbeeld dagelijkse handelingen en afspraken te onthouden en op de juiste momenten een seintje te geven dat de inwoner iets moet doen of dat er bezoek komt.

Binnen Incluzio hebben op diverse plaatsen de ‘Tessa’ ingezet. Tessa is een pratende (interactieve) robot die structuur in de dag aanbrengt en daarbij helpt door herinneringen te geven. De robot ondersteunt ook bewegen en het opzetten van liedjes. U stelt de app in op uw computer en programmeert teksten en muziek die de Tessa-robot vervolgens uitspreekt of afspeelt. Tessa wordt gebruikt om mensen met een cognitieve beperking of mensen die het lastig vinden om een planning vast te houden (zoals mensen met dementie, autisme of een verstandelijke beperking). Tessa geeft een steuntje bij het onthouden van dagelijkse handelingen, afspraken en het doen van activiteiten.
Status: de ervaringen zijn heel wisselend, een aantal inwoners was positief. Keerzijde is echter ook dat het proces eromheen zeer intensief is. Voor onze dienstverlening is geconstateerd dat het de zorgprofessional in de praktijk meer tijd kost, dan dat het tijd oplevert. De toegevoegde waarde voor inwoners is relatief beperkt. Veel inwoners willen ook niet met de Tessa aan de slag of nemen na relatief korte periode afscheid. Voor een zeer specifieke is de Tessa echter zeker van waarde, op kleinschalig niveau wordt Tessa daarom nog ingezet. Bij andere organisaties (bv VVT of VGZ) wordt de Tessa vaker ingezet.
Comfortwoning De Comfortwoning in Rotterdam-Overschie is een initiatief van wmo radar en de gemeente Rotterdam. De woning laat zien wat er mogelijk is op het gebied van e-welzijn, e-hygiëne, e-gemak en e-veiligheid.
Het bijzondere eraan is dat de woning helemaal niet oogt als een innovatief huis van de toekomst. De technologie is slim ‘verstopt’ in huis zodat deze niet zichtbaar is: een droogrek dat als verwarming fungeert, een speaker in de kamer die verbinding maakt met familieleden elders of vertelt waar de apotheek is, gordijnen die op afstand kunnen worden bediend, een robotstofzuiger om kruimels op te ruimen na het eten of verlichting die op afstand kan worden bediend en van kleur kan veranderen. ‘Mensen staan er echt van te kijken wat er allemaal mogelijk is in huis. In de meeste gevallen hebben ze nog geen enkele ervaring met wat je zelf kunt doen om langer thuis te blijven wonen. Maar wat we hiertegen hebben is dat we in een wijk zitten die rond de armoedegrens leeft. Mensen moeten het zelf betalen en het is allemaal vrij prijzig. Ook heb je hier te maken met mensen die niet altijd even vertrouwd zijn met internet.’ Cisca Bronswijk, buurtcoach bij wmo radar
Status: De comfortwoning bestaat al geruime tijd en heeft nog steeds veel waarde om te laten zien wat er allemaal mogelijk is om langer zelfstandig thuis te kunnen wonen.

Robotstofzuiger
Als ouderen hulpbehoevend worden, is stofzuigen een van de eerste dingen die zij niet meer zelf kunnen. Twintig klanten van Cordaan Thuisdiensten, verantwoordelijk voor huishoudelijke hulp in Amsterdam, kregen de beschikking over een robotstofzuiger. De stofzuiger wordt niet alleen ingezet bij het wekelijkse rondje van de hulp, maar kan ook door de klant worden gebruikt. Inwoners worden er zelfredzamer door, thuishulpen worden verlicht in de uitoefening van hun taken. En: als er niet hoeft te worden gestofzuigd, kan die thuishulp zich op een andere manier nuttig maken bij de klant. In een tijd van arbeidsmarktkrapte kan de robot daarom van dienst zijn.
Status: De positieve ervaringen zijn aanleiding voor een tweede proef, nu met honderd klanten van zowel Cordaan Thuisdiensten als Axxicom Thuishulp in Amsterdam en Den Haag. Tegenover de voordelen staat ook een uitdaging: hoe komen we tot een duurzame inzet en bekostiging van robotstofzuigers op veel grotere schaal? Tijdens deze tweede pilotfase wordt ook opgehaald wat de inzet van de robotstofzuiger in de praktijk vraagt. Van instructie van medewerkers tot de logistieke kant van de inzet. Ook kijken we bij welk type klant/huishouden de inzet passend is en meerwaarde heeft.