Verhalen uit de praktijk
Meer tijd voor de klant
Minder rapporteren, meer flexibiliteit en vooral meer tijd en ruimte voor de klant. Het zijn de voordelen van de bijzondere, vruchtbare samenwerking tussen Omring en Incluzio Hollands Kroon (IHK). Vanaf 1 januari 2020 worden vier medewerkers van Omring bij IHK gedetacheerd. Ambulant begeleider Karin Raveling en klant Jan Langedijk vertellen over hun ervaringen.
‘Ik werk al 37 jaar als ambulant begeleider’, vertelt Karin Raveling. ‘Vier jaar geleden werd ik vanuit Omring gedetacheerd bij Incluzio Hollands Kroon (IHK). Daardoor hoef ik geen beschikking meer aan te vragen bij de gemeente. Ik beslis zelf op de werkvloer hoeveel ondersteuning een klant nodig heeft. Uiteraard in goed overleg met de klant zelf. Soms kom ik drie keer per week, soms twee keer per maand. De casemanager van IHK breng ik hiervan op de hoogte. Doordat ik minder rapporteer, houd ik meer tijd over en ben ik meer bij de mensen thuis.’
Inspelen op behoeften
Als ambulant begeleider ondersteunt Karin klanten bij allerlei praktische zaken. Van hulp bij de opvoeding tot het ordenen van de financiën of het ondersteunen bij huishoudelijke taken. Karin: ‘Voorheen voelde het als bedelen bij de gemeente wanneer ik een uurtje extra aan een klant wilde besteden. Tijdrovend werk. Nu rapporteer ik alleen als er iets afwijkends gebeurt. Bijvoorbeeld wanneer de gezondheid van de klant achteruitgaat of wanneer er een ondertoezichtstelling wordt uitgesproken over een gezin. Verder ben ik flexibel. Ga je verhuizen of moet je pensioen geregeld worden? Dan kom ik vaker. Gaat alles goed? Dan ben ik op afstand aanwezig of bellen we even. Door het vertrouwen en de ruimte die ik nu krijg, merk ik dat ik meer kan doen en meer klanten kan ondersteunen. Ik voel me verantwoordelijk en wil het goede doen. Daarnaast kan ik mijn creativiteit kwijt in het helpen zoeken naar een gezamenlijke oplossing. Het voordeel voor de klant? Ik kan direct inspelen op wat iemand nodig heeft. Klanten voelen dat. En dat geeft vertrouwen. Uiteraard staat de eigen regie altijd centraal.’
"Ik kan direct inspelen op wat iemand nodig heeft. Klanten voelen dat. En dat geeft vertrouwen. Uiteraard staat de eigen regie altijd centraal."
Altijd bereikbaar
Jan Langedijk (65) werd de afgelopen jaren door Karin begeleid. ‘In 2019 kreeg ik een herseninfarct. Daardoor werken mijn hersenen trager en kan ik me moeilijker concentreren.’ Voorheen werkte Jan onder meer in de bouw en als internationaal vrachtwagenchauffeur. ‘Door het zware werk heb ik geen kraakbeen meer tussen mijn botten. Mijn nek en rug zijn zeer pijnlijk. Twee jaar geleden werd ik volledig afgekeurd. Doordat ik niet meer kon werken, veranderde mijn inkomenssituatie. Karin hielp me mijn financiën ordenen. Ze zat bij alle gesprekken met mijn voormalig werkgevers, het UWV en de verschillende verzekeringsmaatschappijen. Ook hielp ze me bij het uitzoeken en begrijpen van documenten. Als ze er niet was, zocht ik zelfstandig verder. Wanneer ik er niet uitkwam, belde ik haar en plande ze snel een afspraak met me. Ze was er altijd voor me. Overheidsinstanties voegen zich niet naar jouw agenda. Het was dus heel fijn dat Karin zo flexibel was.’
Anker
Toen Karin voor het eerst bij Jan kwam, woonde hij in Nieuwe Niedorp. Twee verhuizingen later heeft hij een fijne plek in Schagen. Jan: ‘Ook tijdens mijn verhuizingen stond Karin altijd voor me klaar. Samen een verhuisbedrijf regelen, een nieuwe wasmachine bestellen of dozen uitpakken. Ze hielp me overal bij.’ In Schagen bleef Karin Jan tijdelijk ondersteunen. Karin: ‘In deze gemeente wordt wel gewerkt met een beschikking. Jans nieuwe begeleider kwam aanvankelijk tijd te kort. Het aanpassen van de beschikking vergde veel tijd.’
Inmiddels gaat het goed met Jan. ‘Ik woon prettig, mijn inkomen en pensioen zijn geregeld en ik sta onder bewindvoering. Dit geeft me rust.’ De goede gesprekken met Karin zal hij missen. ‘Naast praktische adviezen, gaf ze me ook goede raad. Ik heb een minderjarige dochter in Maleisië. Ze wil naar Nederland, maar ik kan door mijn beperkingen niet voor haar zorgen. Het was fijn om daar met Karin over te kunnen praten. Op termijn kom ik waarschijnlijk in een rolstoel terecht. Mijn hulpvraag zal enkel toenemen. Ik ben dan ook enorm dankbaar voor de hulp die krijg. Het bevordert mijn zelfstandigheid. Mijn begeleiders zijn mijn anker.’
Hernieuwde samenwerking Incluzio Hollands Kroon en Omring
Op 1 januari 2020 startten Incluzio Hollands kroon (IHK) en Omring een bijzondere samenwerking. Vier medewerkers van Omring worden vanaf die datum gedetacheerd bij IHK. Dat levert een aantal grote voordelen op. Klanten van IHK hebben in veel gevallen geen beschikking meer nodig wanneer zij zorg en ondersteuning afnemen bij Omring. Dat betekent geen lange wachttijden meer. Wij zetten direct zorg en ondersteuning in waar nodig. Door de korte lijnen tussen onze organisaties is onze werkwijze nog eenduidiger. Daarnaast delen we onze kennis en expertise.
Doordat onze medewerkers niet gebonden zijn aan de uren van een beschikking, kunnen zij flexibel inspelen op de behoeften van de klant. Zorg op maat dus. Mocht er een (onverwachte) gebeurtenis plaatsvinden, waarbij meer hulp nodig is, dan kunnen we op maat inspelen en komen we vaker langs om te helpen. Keert de rust terug? Dan zijn we op afstand beschikbaar.
We dragen gezamenlijk één visie uit en maken samen met de klant één plan. De klant heeft dus niet te maken met verschillende dossiers. Dat normaliseert en biedt rust. Voor onze medewerkers betekent het minder administratieve lasten. De tijd die we daardoor overhouden, besteden we aan onze klanten.