Ontwikkelingen
1. Blended werken
De doelstelling/ambitie voor 2023 is fysiek waar nodig, ondersteuning op afstand waar dat kan.
Ontwikkelingen eerste half jaar
Bijna iedere medewerker heeft de Gezondeboel training gedaan (m.u.v. team voorzieningen)
- In september volgt de laatste groep nieuwe medewerkers de training. Daarna wordt het trainen van nieuw personeel binnen de eigen teams opgevangen
- 35 medewerkers werken actief in Gezondeboel
- Zij ondersteunen gemiddeld 3,3 inwoners m.b.v. Gezondeboel
Trainingen voor het steunende netwerk
We zien dat Gezondeboel ook van meerwaarde is voor het steunende netwerk van de klant. Een paar mooie voorbeelden:
- Een Wmo klant krijgt ondersteuning van het wijkteam. Het wijkteam nodigt de partner uit om een psycho-educatie training te volgen, zodat de partner ook ondersteunend kan zijn aan de klant.
- Om te voorkomen dat kinderen bij het SMW individueel gezien worden, kunnen ouders en leerkrachten ook trainingen volgen. Op die manier worden zij ook geactiveerd en groeien ze mee met de vaardigheden die het kind 1 op 1 aangeboden krijgt. Voor het kind is het belangrijk dat hij/zij de nieuwe vaardigheden in blijft zetten en hierin ondersteunt wordt door de directe omgeving. Nieuwe waardigheden worden daardoor geborgd en het succes is groter.
Zelfhulpprogramma’s online aanbieden
De wens is om zelfhulpprogramma’s op een laagdrempelige en toegankelijke manier aan inwoners aan te bieden via de website. In samenwerking met de wijkteams en bureaudienst werken we aan een selectie van programma’s die geschikt zijn om online beschikbaar te stellen. Inwoners kunnen dan zelf een training kiezen, voorliggend, zonder tussenkomst van het wijkteam. Inwoners kunnen dan laagdrempelig en zelfstandig aan de slag. Ondersteuningsvragen worden wellicht in een eerder stadium ondervangen en de zelfredzaamheid van inwoners wordt vergroot.
2. Collectief, tenzij
De doelstelling is om de reguliere individuele ambulante hulp voor inwoners te transformeren naar een groepsaanpak, tenzij er redenen zijn om eerst te starten met individuele hulp. Daarnaast is het doel om inwoners te verbinden om een duurzaam netwerk te initiëren en organiseren en het aanboren van empowerment.*
Verder draagt het collectief bij aan;
- Effectiever inzet van mensen en middelen om meer inwoners te kunnen helpen
- Ondersteuning blijft toegankelijk en beschikbaar
- Het collectief is duurzamer
- De aanpak kan kostenbesparend werken
*Gebaseerd op het onderzoek van Movisie Magazine COLLECTIEF | Movisie
Pilot
De stuurgroep heeft het projectplan in mei goedgekeurd. Na de zomervakantie starten we met de pilot. We beginnen met drie collectieven op Wmo gerelateerde onderwerpen; wonen en zelfstandigheid, scheiden en eenzaamheid. Twee pilots vinden plaats bij Incluzio Hollands Kroon en een pilot bij team Cuips.
Draaiboek
De projectgroep maakt een draaiboek. Het biedt de professionals handvatten om randvoorwaarden te scheppen voor een collectief. Het biedt daarnaast ook ruimte voor de eigen professie, om optimaal aan te kunnen sluiten bij de dynamiek van de deelnemers.
Tevens is een deel van de projectgroep in gesprek met Hogeschool InHolland. Zij denken op inhoud mee over het vormen van een collectief. Tevens onderzoeken we mogelijkheid om de kwantiteit en kwaliteit van deze pilot te (laten) onderzoeken.
3. Transitie Huishoudelijke hulp
We zijn nu een half jaar onderweg met resultaatgericht indiceren. Een intensieve samenwerking tussen de Woonzorggoep Samen, Axxicom, de gemeente en Incluzio. Het eerste half jaar staat in het teken van de implementatie van de nieuwe werkwijze.
IHK heeft de afgelopen periode veel geïnvesteerd in de samenwerking met Axxicom en Woonzorggroep Samen. Tijdens een vierwekelijks gezamenlijk casuïstiek moment, bespreken we casussen en evalueren de werkafspraken om een eenduidige werkwijze te ontwikkelen. Daarnaast werken we tijdens een maandelijks overleg aan de (door)ontwikkeling van werkprocessen.
Kwaliteit van de zorg
De kwaliteit van de zorg moet bij zowel Axxicom als Woonzorggroep Samen even hoog en gewaarborgd zijn. Om de kwaliteit op een hoog niveau te brengen en te houden, hebben we er samen met de gemeente voor gekozen om de deadline van de overgangsfase te verschuiven: van 1 juli 2023 naar 1 oktober 2023. Daarnaast is het aantal klanten hoger dan verwacht en is er meer tijd nodig om alle gesprekken te voeren.
Door de verschuiving van de deadline, hebben we meer tijd om de gesprekken met de inwoners op een goede manier te voeren en samen te kijken wat er echt nodig is op het gebied van de huishoudelijk taken. Het biedt ook ruimte om de voorliggende voorzieningen mee te nemen in de gesprekken. Door voorliggende voorzieningen in te zetten, behouden inwoners zoveel mogelijk de eigen regie en zelfstandigheid en krijgen ze de ondersteuning die nodig is.
Het eerste half jaar merken we dat de gesprekken soepel verlopen. De communicatie met mensen die een ondersteuningsvraag hebben verloopt goed. Het lukt om binnen het normen kader te indiceren.
Het komende half jaar
We werken verder aan het optimaliseren van de samenwerking en het verder opleiden van de intake medewerkers; onder andere op gesprekstechnieken om goed aan te blijven sluiten bij de klanten en ze nog beter te kunnen helpen.
Cijfers
KPI 1 – wachttijd contact: 6 minuten (doelstelling 6 minuten)
KPI 2 – terugbellen: gemiddeld korter dan 120 minuten (doestelling 15 minuten)
Deze doelstelling is zeer lastig te behalen. De terugbeltijd van 120 minuten is in de praktijk goed. Mensen geven namelijk vaak een specifiek tijdstip op wanneer ze teruggebeld willen worden of nemen niet op wanneer je terugbelt waardoor meerdere pogingen nodig zijn.
KPI 3 – aantal klachten: 0 klachten (doelstelling: maximaal 5 per kwartaal)
KPI 4 – wachttijd tot start zorg: 3 weken (doelstelling: maximaal 10 weken)
4. Voorliggend veld
Huisartsen/ Welzijn op recept (WOR)
In april en mei zijn alle huisartsen en betrokken wijkteammedewerkers uitgenodigd voor een evaluatie. In het algemeen wordt Welzijn op recept als positief ervaren, maar er zijn nog wel ontwikkelpunten.
- Het contact tussen wijkteammedewerkers en huisartsenpraktijken wordt door beide partijen als prettig ervaren
- Wijkteammedewerkers geven aan dat WOR snel stil komt te liggen bij personele wisselingen. Dit is een groot aandachtspunt. Mogelijke oplossing: een WOR ambassadeur binnen iedere praktijk
- Aantallen aanmeldingen variëren erg door het jaar heen; soms een periode veel tegelijk en soms een periode niets. We blijven de trends volgen en ontwikkelingen bijsturen
- Huisartsenpraktijken zien WOR als passende oplossing voor de vraag van de patiënt, maar geven ook aan dat het geen lastenverlichting in hun eigen werk geeft
Komende periode wordt geëvalueerd hoe alle partijen binnen WOR het beste ondersteund kunnen worden door de projectorganisatie ZONH.
Onderzoeken
In het afgelopen halfjaar hebben twee collega’s/stagiaires uit het wijkteam een onderzoek gedaan binnen het voorliggend veld.
Voorliggend aanbod voor jongvolwassenen (18 t/m 27 jaar)
Uit het onderzoek onder jongvolwassenen in Hollands kroon, blijkt dat zij behoefte hebben aan een inloop voor hun eigen leeftijd, in de avond, met laagdrempelige activiteiten. Wij delen dit advies met onze partners, om het samen concreet vorm te geven.
Eenzaamheid onder jongvolwassenen
Uit onderzoek blijkt dat er aandacht nodig is voor de mentale gezondheid van jongvolwassenen. Onder leiding van een projectleider van de gemeente is een werkgroep gestart: mentale gezondheid onder jongeren en jongvolwassenen in Hollands Kroon. Voor het welbevinden van jongvolwassenen is een integrale aanpak is nodig, van preventie tot ondersteuning.
We zoeken de verbinding met de regio op het gebied van mentale gezondheid onder jongeren en jongvolwassenen. We zijn op zoek naar een partij zijn die in een behoefte kan voorzien, waar nu nog niet aan voldaan wordt. Belangrijk is dat de regio deze behoefte ook ziet en deelt, zodat er zoveel mogelijk gezamenlijk ingekocht kan worden.
Netwerkbijeenkomst
Begin april heeft er een mooie bijeenkomst plaatsgevonden met partners uit het voorliggend veld. De thema’s waren onder andere blended werken en werken met collectief aanbod. Het was mooi om de ambities van Incluzio Hollands Kroon te delen en te ontdekken hoe we krachten nog meer kunnen bundelen. Ook gingen we met elkaar in gesprek; wie vervult welke opdracht in de gemeente, hoe gaat dat, kunnen we krachten bundelen, met wie zou je de samenwerking willen oppakken?
In oktober volgt er een tweede netwerkbijeenkomst. Dan blikken we o.a. terug op samenwerkingen die zijn ontstaan.
Samenwerking Team Sportservice
Sinds dit jaar wordt de Body & Brain Combattraining gegeven door een wijkteammedewerker van Incluzio Hollands Kroon en een trainer van Team Sportservice. Deze samenwerking is onlangs geëvalueerd en door beide partijen als zeer positief ervaren. Met deze kennis kan de training verdiept worden. We onderzoeken het structureel aanbieden van de training, alsmede het uitbreiden van de doelgroep. De training wordt nu gegeven aan kinderen in de leeftijd van 12 tot 17 jaar. Mogelijk breiden we dit uit met twee groepen: 10 -12 jaar en 18-27 jaar.
5. Zorg en onderwijs
Nieuwe regionale werkwijze
In schooljaar 2022-2023 zijn we gestart met het organiseren van een nieuwe regionale werkwijze voor onderwijsarrangementen (extra zorg op de scholen voor een leerling). Dit doen wij in samenwerking met regiogemeenten Kop van Noord-Holland en samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs.
MIS-K
Model Integrale Samenwerking in de Kop (MIS-K) gaat over de samenwerking tussen onderwijs en zorg. Dit programma is in 2022/2023 geïntegreerd in de kopgemeentes. Deze intensieve samenwerking zorgt er voor dat kinderen die meer ondersteuning nodig hebben, dit ook tijdig ontvangen van de zorgpartijen in samenwerking met het onderwijs. Hierbij is het ook belangrijk om het financieel goed te regelen. Hier zijn concrete afspraken over gemaakt. Door dit model te gebruiken krijgen we snel(ler) inzicht in waar de (financiële) verantwoordelijkheid ligt voor diverse ondersteuningsvormen, of hoe dit georganiseerd moet worden.Het voordeel voor kind/ gezin: hierdoor gaan processen sneller en is er minder discussie over wie wat moet betalen.
De samenwerking groeit en wordt aan de hand van casuïstiek geëvalueerd en verstevigd. In september 2022 is er een monitoringsgroep geformeerd om het model verder te ontwikkelen en monitoren.
Veldbijeenkomsten
Afgelopen schooljaar zijn er veldbijeenkomsten georganiseerd voor het primair en voortgezet onderwijs. Het doel van de veldbijeenkomsten is het verder uiteenzetten van het MIS-K en het door-ontwikkelen van de integrale samenwerking tussen onderwijs en gemeenten.
Wijkteammedewerkers Jeugd zijn hierbij aangesloten, evenals onderwijs, SMW, leerplicht en Gecertificeerde Instellingen. De bijeenkomsten zijn zeer goed ontvangen. Vanuit onderwijs en gemeente is de wens dat dergelijke bijeenkomsten vaker georganiseerd worden.
Eerste ervaringen
De samenwerking tussen onderwijs en zorg is geïntensiveerd. Er is minder discussie op casusniveau, omdat duidelijker is waar ondersteuningsvragen thuishoren.
Collega’s vanuit het onderwijs en de wijkteams geven aan dat het model veel helderheid geeft over welke ondersteuning bij welke wet hoort. Echter ervaren zij ook dat het tijd kost om de nieuwe werkwijze eigen te maken.
Ontwikkelingen komend schooljaar
- De monitoringsgroep blijft voortbestaan
- Er worden opnieuw veldbijeenkomsten georganiseerd
- De basis tussen onderwijs, (voorliggende) zorg en leerplicht wordt verder versterkt; er worden samenwerkingsafspraken gemaakt met betrekking tot vroegsignalering - vroegsamenwerken, meldcode en leerplicht
- Om vroegtijdig mee te kunnen denken en/of door te verwijzen naar (voorliggende) zorg, sluit het School Maatschappelijk Werk aan bij ondersteuningsteam overleggen op zowel het primair als voortgezet onderwijs
- Er wordt een themadag georganiseerd i.s.m. gemeente, scholen van het primair en voortgezet onderwijs, Veilig Thuis, leerplicht, School Maatschappelijk Werk en Link. Het thema: voorkomen van (meer) kinderen binnen jeugdhulp
Project IKC de Kroon: interdisciplinaire samenwerking
Aansluitend op het thema vroegsignalering – vroegsamenwerken, is in oktober 2022 het project interdisciplinaire samenwerking gestart op IKC de Kroon.
Het doel is het vergroten en/of het bestendigen van het algeheel welbevinden van de kinderen binnen het IKC. Partners - bestaande uit de school, kinderopvang, LINK jongerenwerk, GGD, SMW, wijkteam Incluzio Hollands Kroon en SWV - spelen een belangrijke rol in het versterken van de basis(ondersteuning) voor jeugdigen.
Vroegtijdig signaleren
Door de integrale samenwerking worden signalen vroegtijdig opgespoord, gedeeld en besproken. Waar nodig wordt direct(er) samengewerkt met de aanwezige partners binnen het IKC, aansluitend op de ontwikkeling naar inclusief en thuisnabij onderwijs. We sturen nadrukkelijk op preventie en het vroegsamenwerken om vraagstukken klein te houden en tijdig te ondervangen.
Ondersteuningsstructuur
Momenteel werken we actief aan de aanpassing van de ondersteuningsstructuur. Bovengenoemde partners krijgen een vaste plek in de interne procesgangen van het IKC. Het SMW krijgt een solide (consultatie) rol in alle casuïstiek om zowel het kind als de leerkrachten te ondersteunen.
6. Methodisch handelen
Nadat we het Methodisch handelen hebben beschreven en uitvoerig besproken met het wijkteam, zijn we de afgelopen periode bezig geweest met de verdere implementatie hiervan. Een toelichting op enkele punten:
Het doel van methodisch handelen is samen beter worden en kwalitatief goede ondersteuning geven, zo lang als nodig en zo kort als mogelijk.
Het afgelopen jaar is er veel aandacht geweest voor het verbeteren van de ondersteuningsplannen. De wijkteammedewerkers hebben samen met de inwoners de plannen bijgewerkt en geëvalueerd op het resultaat van de ondersteuning. Voor iedere inwoner is er een (geactualiseerd) plan. We sturen op de kwaliteit van de ondersteuning door meer doelmatig te werken. Er is veel aandacht voor het meten van de resultaten van de zorg wat betreft doelbereik, doelrealisatie en de klanttevredenheid. Er moet meer aandacht zijn voor het invullen van de vragenlijsten door medewerkers en klant.
Het afgelopen kwartaal hebben alle wijkteammedewerkers een 3-daagse verdiepende training Systemisch werken gevolgd. Het kind is onderdeel van het gezin/ familiesysteem en het hele systeem is een belangrijk onderdeel van de ondersteuning om duurzame zorg te leveren. Deze training sluit nauw aan bij het methodisch handelen: in de beschrijving van de methodiek wordt stilgestaan bij het betrekken van het systeem vanaf het eerste contact met de inwoner(s). De medewerkers hebben de training als zeer verrijkend ervaren. Het geeft hen meer tools om de ondersteuning vanuit systemische blik en aanpak te bieden.
Er is vanuit het methodisch handelen ook specifiek aandacht voor blended werken; ondersteuning dichtbij als dat nodig is, meer op afstand daar waar kan. Hierbij wordt steeds vaker gebruik gemaakt van de inzet van Gezondeboel (digitaal platform). Naast Blended werken wordt er tijdens de casuïstiek ook aandacht besteed aan de uitgangspunten van Positieve Gezondheid. Vanuit een brede blik op gezondheid kijken medewerkers naar veerkracht en eigen oplossingen van het gezin binnen de leefomgeving.
Ontwikkelingen en veiligheid
In het kader van ‘Werken aan Veiligheid voor lokale wijkteams en gemeenten’ en in navolging op het landelijke programma ‘Geweld hoort nergens thuis’, werkt Incluzio continu aan het optimaliseren van de eigen werkwijze en processen rondom huiselijk geweld en kindermishandeling (HGKM).
Het afgelopen kwartaal zijn er vijf wijkteammedewerkers (bij)geschoold als aandachtfunctionaris HGKM. Twee van de consulenten zijn Wmo-consulenten. Hierdoor wordt de kennis en kunde rondom HGKM niet alleen bij kind en gezin, maar ook bij de oudere doelgroep (nog) meer geborgd binnen de organisatie.
Ook hebben twee aandacht functionarissen van Incluzio een presentatie rondom de meldcode HGKM gegeven aan afdelingen binnen het sociaal domein van de gemeente (o.a. team CUIPS). In het kader van samenwerken en expertise delen werd deze zeer enthousiast ontvangen. De kennisdeling heeft hen meer handvatten gegeven rondom het melden van signalen bij onveilige situaties.
Het proces rondom casuïstiek die overgedragen wordt vanuit Veilig Thuis, de Gecertificeerde Instelling of de Raad voor de kinderbescherming, is aangescherpt. Indien er sprake is van onveiligheid, is het van groot belang dat er in samenhang wordt gewerkt. Een duidelijke overdracht zorgt voor minder tijd- en informatieverlies waardoor een kind en gezin snel de juiste hulp ontvangen.
7. Specialistisch netwerk
We sturen actief op de ontwikkeling van specialisme om het wijkteam heen, om zo de lijnen kort te houden. Het verschilt per organisatie hoe stevig het staat.
Momenteel kampen jeugdhulpaanbieders met personeelstekort en lopen de wachttijden op. We werken er met de partners hard aan om te zorgen dat dit opgelost wordt. We zien wel perspectief wat betreft de oplossing.
Met de Opvoedpoli, Grip op groei en de GGZ Noord Holland Noord verdiepen we de samenwerking. Parlan is in ontwikkeling en verbindt de Regionale integrale teams aan ons wijkteam. Die ontwikkeling heeft momenteel de aandacht nodig.
Een voorbeeld van het verdiepen van de samenwerking is dat twee collega’s van de GGZ NHN regelmatig aansluiten bij casuïstiek bespreking of op consultbasis, om expertise te delen en zo het wijkteam te versterken.
8. Van Scheidingsteam naar Ouderschapsteam
Onlangs heeft het Scheidingsteam haar naam veranderd in Ouderschapsteam. De naam geeft aan waar we voor staan: ouderschap. Ouder ben je en blijf je, ook als je als partners uit elkaar gaat.
Scheidingsplein
Wanneer ouders gaan scheiden, is het belangrijk dat ze zo vroeg mogelijk in het proces geïnformeerd zijn over wat belangrijk is voor de kinderen. Voor kinderen is een scheiding heel heftig en iedereen wil schade zoveel mogelijk beperken. Hollands Kroon heeft met partners het Scheidingsplein in het leven geroepen; een laagdrempelig, informatieve website. Mocht er toch meer ondersteuning nodig zijn voor ouders en kinderen, dan biedt het ouderschapsteam dit.
Ouderschapsteam
Het afgelopen kwartaal heeft het Ouderschapsteam niet stil gezeten. Zo hebben zij, naast de reguliere werkzaamheden, een workshop gegeven aan alle wijkteammedewerkers. Tijdens deze workshop hebben de consulenten verdergaande kennis opgedaan op het gebied van conflictscheidingen en de mogelijke inzet van methodes en speltherapie daarbij.
Er zijn het afgelopen kwartaal 34 casussen onder handen waarbij het Ouderschapsteam hulp verleend.
- Bij 65% van de casussen wordt er hulp verleend aan beide ouders. Bij de overige casussen betreft het individuele hulp aan een ouder
- Bij 11 casussen wordt er hulp aan de kinderen verleend door de speltherapeut
- Bij 4 casussen wordt er hulp vanuit het Ouderschapsteam ingezet op verzoek van gecertificeerde instellingen (de Jeugd- en gezinsbeschermers)