KPI’s
- KPI’s waarbij aantallen klanten onderdeel zijn (bv % ehealth, kosten per klant) niet niet geupdate. De aantallen klant worden vanuit de applicatie niet goed in de databases geladen. Pink weet van het probleem en dit wordt naar verwachting in September opgelost.
- Hieronder maken we per KPI inzichtelijk wat de status is. Waar cijfers ontbreken, geven we een inschatting.
- Het doel van de KPI’s is niet om af te rekenen, maar om te sturen op de doelstellingen. Het geeft een beeld van waar we staan en waar we voor dat jaar naar streven. In de meeste gevallen streven we naar een verbetering ten opzichte van het jaar daarvoor. Of, wanneer de streefwaarde behaald is, behoud van die waarde. We monitoren continu wat er gebeurt en of/hoe we kunnen bijsturen. Niet alles kan direct aangepakt worden, omdat dit vaak veel tijd vraagt.
Doelstelling 1: Preventie en uitgaan van eigen verantwoordelijkheid en eigen mogelijkheid van jeugdigen en hun ouders of volwassen klanten, met inzet van hun netwerk.
KPI 1: Ervaren eigen regie – Jeugd
KPI 1: jeugd - 2022 Goal 80% (-1.85%)
KPI 1: Totaaloverzicht scores per stelling - jeugd - 2023
KPI 1: jeugd - 2021 Goal: 80% (-2.5%)
KPI 1: Totaaloverzicht scores per stelling - jeugd - 2022
Er is geen nieuwe data in Q2, onderzoek wordt vanaf Q3 weer hervat. Tekst hieronder is toelichting Q1.
De scores voor 2023 liggen voor jeugd net onder de streefwaarde van 80% (79%). Dit is vergelijkbaar met 2022. Wel is het aantal metingen in 2023 nog erg laag.
We volgen deze cijfers, maar ze geven op dit moment geen reden tot aanvullende acties.
Data o.b.v. CEO onderzoek
KPI 1: Ervaren eigen regie – Wmo
KPI 1: wmo - 2022 Goal: 80% (+4.75%)
KPI 1: Totaaloverzicht scores per stelling - wmo - 2023
KPI 1: wmo - 2021 Goal: 80% (+5.72%)
KPI 1: Totaaloverzicht scores per stelling - wmo - 2022
Er is geen nieuwe data in Q2, onderzoek wordt vanaf Q3 weer hervat. Tekst hieronder is toelichting Q1.
De scores voor 2023 liggen voor Wmo boven de streefwaarde van 80% (84%). Dit is vergelijkbaar met 2022. Wel is het aantal metingen in 2023 nog erg laag.
We volgen deze cijfers, maar ze geven op dit moment geen reden tot aanvullende acties.
Data o.b.v. CEO onderzoek
Doelstelling 2: De-medicaliseren, ontzorgen, normaliseren en afschalen.
KPI 2: gebruik E-health
De grafiek bevat het gebruik van e-health applicaties t.o.v. het totaal aantal klanten. Het gebruik van e-healthdraagt bij aan (1) het zelfstandig werken aan kennis en herstel en (2) afschalen van de zorg.
Gebruik E-health Goal: 10% (+2%)
Gebruik E-health
De data over de klanten wijkteam wordt niet geupdate. Hierdoor ontbreekt de data van het tweede kwartaal. De teksten zijn uit de Q1 rapportage.
De score 10% is precies conform de streefwaarde. Bijna alle medewerkers zijn getraind en er is continu veel aandacht voor de implementatie.
Ook de rest van het jaar heeft e-health een hoge prioriteit en wordt dit verder geïntegreerd in onze werkwijze.
Data o.b.v. gebruikersdata Gezonde Boel en de sociaal domein applicaties
KPI 3: Verhouding groepsverblijf t.o.v. pleegzorg
Deze grafiek geeft weer hoeveel klanten er in groepsverblijf zitten t.o.v. pleegzorg. Een daling van deze verhouding geeft aan dat meer kinderen normaler opgroeien. De cijfers geven de score in het eerste kwartaal en de doelstelling.
KPI 3: Groepsverblijf tov pleegzorg Goal: 40% (-16.94%)
KPI 3: Verhouding groepsverblijf tov pleegzorg
Het tweede kwartaal laat een stijging zien ten opzichte van het eerste kwartaal 2023. Wel is het totaal aantal klanten dat niet thuis woont gedaald, dat is wel een goede beweging.
Aandacht
Er lopen verschillende gesprekken om tot initiatieven rondom het verblijf van jongeren te komen en daarmee deze score verder te verbeteren. Deze processen duren echter lang, omdat er vraagstukken spelen rondom huisvesting. De beschikbaarheid is beperkt en de eisen zijn specifiek. Hierdoor duurt het mogelijk twee jaar om tot een goede locatie te komen. Op casusniveau blijven we wel sturen op zo min mogelijk kinderen in groepsverblijf. Kinderen worden, indien nodig, zo nabij mogelijk opgevangen.
Data o.b.v. applicaties sociaal domein
KPI 4: Verhouding ingekochte zorg en wijkteam – Jeugd
KPI 4: Verhouding ingekochte zorg en wijkteam Jeugd Goal: 50% (-8.93%)
KPI 4: Verhouding ingekochte zorg en wijkteam Jeugd
Deze grafiek geeft de verhouding weer tussen het aantal klanten met ingekochte zorg en klanten met zorg vanuit het wijkteam. Een hoger percentage zorg vanuit het wijkteam, betekent dat meer zorg aansluit bij de eigen leefwereld. De cijfers geven de score in het eerste kwartaal en de doelstelling.
De data over de klanten wijkteam wordt niet geüpdatet. Hierdoor ontbreekt de data van het tweede kwartaal. De teksten zijn uit de Q1 rapportage. Bij jeugd is de trend positief, het percentage stijgt gestaag. Het percentage ligt nog iets onder de streefwaarde.
Aandacht
Via verschillende initiatieven, o.a. methodisch werken, proberen we deze verhouding te verbeteren. Data o.b.v. applicaties sociaal domein
KPI 4: Verhouding ingekochte zorg en wijkteam – Wmo
KPI 4: Verhouding ingekochte zorg en wijkteam wmo Goal: 80% (+1.48%)
KPI 4: Verhouding ingekochte zorg en wijkteam Wmo
Deze grafiek geeft de verhouding weer tussen het aantal klanten met ingekochte zorg en klanten met zorg vanuit het wijkteam. Een hoger percentage zorg vanuit het wijkteam, betekent dat meer zorg aansluit bij de eigen leefwereld. De cijfers geven de score in het eerste kwartaal en de doelstelling.
De data over de klanten wijkteam wordt niet geupdate. De teksten zijn uit de Q1 rapportage.
Bij Wmo is het eerste kwartaal positief ten opzichte van het vierde kwartaal 2022. Het percentage is boven de streefwaarde.
Aandacht
Via verschillende initiatieven, o.a. methodisch werken, proberen we deze verhouding te verbeteren.
Data o.b.v. applicaties sociaal domein
KPI 5: Kosten per klant
De data over de klanten wijkteam wordt niet geupdate. De teksten zijn uit de Q1 rapportage.
De kosten per klant zijn ten opzichte van Q4 2022 gestegen met €85 (4,9%). Dit komt volledig door de indexatie van de kosten (6,82%). Wanneer we deze indexatie corrigeren, blijven de kosten per klant onder de streefwaarde.
Naast het brede effect van de indexatie zijn er nog twee specifieke categorieën met een grote stijging:
- Enkele extreem dure casussen (begeleiding)
- Enkele dure woningaanpassingen in Q1
Aandacht
Grote projecten (specialistische schil, minder uithuisplaatsingen, e-health, collectief tenzij) hebben invloed op de kosten per klant. Door op een andere manier te werken, beogen we impact te maken op de kosten en de wachtrij. Exceptionele casussen (kosten hoger dan €250.000) zien we echter ook steeds meer. Dit zorgt voor hogere kosten per klant.
Data o.b.v. applicaties sociaal domein en financiële data
KPI 5: kosten per klant Goal: € 1.700 (-5.892%)
KPI 5: kosten per klant
Deze grafiek laat de kosten per klant zien. Een daling van de kosten per klant, betekent dat we meer klanten helpen voor minder geld. De grafiek geeft de score in het eerste kwartaal en de doelstelling.
Doelstelling 3: Eerder de juiste hulp op maat om zo snel mogelijk, zo dichtbij mogelijk hulp te bieden met aandacht voor (kosten) effectiviteit van de geboden hulp.
KPI 6: Wachttijden
Dit overzicht geeft de wachttijd per zorgpartner weer t.o.v. de norm. Wachttijd geeft aan of klanten snel geholpen worden, waardoor vragen niet verzwaren.
- De aanlevering van de wachttijden door zorgpartners blijft achter lopen.
- De wachttijd van het wijkteam jeugd is nog steeds hoog maar wel verbeterd (van 98 naar 81 dagen).
- De wachttijd voor Axxicom blijft laag (25 dagen).
Data o.b.v. opgave zorgpartners en sociaal domein applicaties
KPI 7: Klanttevredenheid
Klanttevredenheid - Wijkteam/Ingekochte zorg
KPI 7: Klantevredenheid Goal:(blank) (+infinity%)
KPI 7: Klantevredenheid-compliance Goal:67%(+33.33%)
KPI 7: Klantevredenheid
KPI 7: Zelfredzaamheid Goal:(blank) (+infinity%)
KPI 7: Zelfredzaamheid-compliance Goal:50%(+70.73%)
KPI 7: Zelfredzaamheid
Deze grafieken geven de tevredenheid en zelfredzaamheid aan van het wijkteam en ingekochte zorg.
De cijfers betreffen het eerste kwartaal en verhouding met de streefwaarde.
De data vanuit het wijkteam is voor het eerst beschikbaar. Doordat er maar 2 datapunten zijn beweegt de lijn sterk terwijl het verschil klein is.
De klanttevredenheid vanuit aanbieders blijft hoog. Niet alle aanbieders hebben deze data echter aangeleverd.
Aandacht O.b.v. de data is er geen reden om actie te ondernemen.
Data o.b.v. applicaties sociaal domein en opgave zorgpartners
KPI 8: Doorstroom
Laatste kwartaal - Ingekochte zorg Doel: 12% (-9%)
Gemiddelde looptijd Jeugd - in maanden
Laatste kwartaal - ingekochte zorg Doel: 12% (+10%)
Gemiddelde looptijd Wmo - in maanden
De data over de klanten wijkteam wordt niet geupdate. De teksten zijn uit de Q1 rapportage
De gemiddelde looptijd voor zowel wijkteam Jeugd als Wmo zit onder de streefwaarde. Voor ingekochte zorg zit de looptijd iets boven de streefwaarde.
Aandacht
De doorlooptijd heeft de continue aandacht, mede om de werkdruk en wachtlijsten positief te beïnvloeden.
Nu de data beschikbaar is, hebben de teamcoaches en werkbegeleiders meer mogelijkheid om te sturen. Daarnaast is het methodisch handelen aangescherpt, waardoor we een daling in de doorlooptijd verwachten.
Toenemende complexiteit maakt in sommige situaties het verkorten van doorloop echter lastig.
KPI 9: Doelbereik
% Doelbereik
Doelbereik zorgpartners
Doelenbereik Wijkteam
Aantal casussen met doelen
Op dit moment zijn er 350 casussen met geregistreerde doelen m en 82 afgeronde doelen. Een grote stijging ten opzichte van het vorige kwartaal. (totaal 89 doelen en 8 afgerond).
We halen een doelbereik van meer dan 75%.
Aandacht
De methodiek methodisch werken is nu uitgerold. De toename van registraties in 2023 is zichtbaar maar moet nog verder groeien. We vinden het heel belangrijk dat de respons omhoog gaat.
Data o.b.v. applicaties sociaal domein en opgave zorgpartners
Doelstelling 4: Integrale hulp aan gezinnen en volwassen cliënten volgens het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan en 1 regisseur. En continuïteit in hulp (andere wetgeving en 18-/18+).
KPI 10: Samenwerking in de keten
Laatste kwartaal Doel: 80% (+10.29%)
KPI 10: Samenwerking keten: professionals en klanten - 2022
Laatste kwartaal Doel: 80% (+25%)
KPI 10: Samenwerking keten: professionals en klanten - 2021
Heeft u of uw kind hulp na gesprek met het wijkteam hulp gekregen?
Partnertevredenheid Doel: 8% (-6.25%)
KPI 10: Partnertevredenheid
Data op basis van Incluzio partnertevredenheidsonderzoek en CEO
Er is geen nieuwe data vanuit de CEO, onderzoek wordt vanaf Q3 weer hervat.
De data van de partnertevredenheid is wel nieuw.
Deze score is verder gestegen in H1 2023 naar een 7,5. Nog wel onder de streefwaarde maar op zich een goede score.
Aandacht
De scores geven geen aanleiding tot verdere acties.
Doelstelling 5: Meer ruimte voor professionals om eerder de juiste hulp te bieden door vermindering van regeldruk.
KPI 11: Ervaren autonomie medewerkers
Ervaren autonomie - tevredenheid laatste kwartaal Goal: 8 (-8.75%)
Ervaren autonomie - tevredenheid per kwartaal
Ervaren autonomie - compliance laatste kwartaal Goal: 60% (-28.33%)
Ervaren autonomie - compliance per kwartaal
Het ervaren van autonomie is stabiel t.o.v. Q1; een 7,4. Het percentage dat de scores invult (compliance) is stabiel t.o.v. Q1.
Aandacht Er is minder aandacht voor het invullen van de vragen. Dit heeft o.a. een technische oorzaak (nieuwe versie van de app met kinderziektes, waardoor mensen afhaken).
Communicatie en de OR kijken naar de compliance en hoe dat de aankomende periode te verbeteren.
Data o.b.v. medewerkerstevredenheid app Incluzio
Operationele informatie
Unieke klanten
Instroom
Uitstroom
Deze grafieken bevatten het aantal klanten (grafiek1), nieuw ingestroomde klanten (grafiek 2) en de uitstroom van klanten (grafiek 3).
De oranje kolom laat de beweging van ingekochte zorg zien. De rode kolom de beweging van klanten wijkteam. De rode lijn is het totaal.
Het aantal klanten stijgt van Q1 2022 t/m Q1 2023 met 213 klanten: 84 klanten wijkteam, 129 klanten ingekochte zorg. De stijging ingekochte zorg is vooral Wmovoorzieningen.
De instroom in Q1 2023 is hoger dan in Q4 2022, dit komt met name door verlengingen: klanten wiens indicatie op 31-12-2022 stopt en op 1-1-2023 weer start. Daarom is de uitstroom in Q4 2022 altijd iets hoger, en de instroom per 1-1-2023.