VERGROTEN ZELFREDZAAMHEID
KPI: Van 65% van de inwoners die door Incluzio Rheden geholpen wordt, stijgt de zelfredzaamheid op een of meerdere domeinen.
Om inzicht te krijgen in de zelfredzaamheid van inwoners, gebruiken wij het instrument Wat Telt. Hiermee maken we inzichtelijk wat een inwoner vindt wat wel en niet goed gaat in zijn of haar leven: welke leefgebieden zijn voor hem of haar belangrijk? Het zegt iets over de ervaring van de inwoner en veranderingen daarop op die leefgebieden. De methode start met een gesprek tussen de inwoner en klantcoach, waarna zij samen doelen opstellen voor de te verbeteren leefgebieden. Door Wat Telt na verloop van tijd opnieuw in te vullen, wordt duidelijk of deze doelen gehaald zijn en er daarmee verbetering in het leven van de inwoner is.
In het afgelopen halfjaar hebben inwoners op de volgende vier leefgebieden een stijging ervaren in de positieve beleving hiervan:
Wanneer we inwoners vragen naar de algemene tevredenheid over hun leven, zien we dat de score voor en na de begeleiding onveranderd blijft:
Op zoek naar de eigen kracht met de methode ‘Plan voor de toekomst’
‘Gisteren belde mijn ex en het is me gelukt!’ vertelt Cornelia Rutten aan klantcoach Gytha Jansen. ‘Ik heb nee gezegd. Hij wilde blijven slapen, maar ik zat daar niet op te wachten. En ik bepaal wat er in mijn huis gebeurt.’ Jansen knikt tevreden om daarna te vragen hoe dat voelde; het aangeven van een grens. ‘Toch wel een soort van trots’, antwoordt Rutten, ‘dat ik ben op gestaan zonder dat er ruimte was om er tegenin te gaan.’
Vergroten van zelfredzaamheid onder senioren
Als aanvulling op onze opdracht tot het versterken van de sociale basis in de gemeente heeft Incluzio Rheden sinds maart 2022 een wooncoach aangesteld. Om senioren (65-plussers) passend te laten wonen, ondersteunt zij hen bij woonhulpvragen.
In de relatief korte tijd dat de wooncoach actief is, zijn er 15 korte contacten geweest en 3 casussen. Bij deze laatste is er in 1 geval begeleid bij een verhuizing, de andere 2 betroffen ondersteuning bij woonhulpvragen. Naast het oppakken van woonhulpvragen zal 2022 in het teken staan van het samenwerkingsnetwerk verstevigen en vergroten en meer externe bekendheid geven aan de functie.
De wooncoach zoekt contact met STOER, MVT, woningcorporatie Vivare, huurdersverenigingen, vrijwilligersorganisaties, maatschappelijke organisaties, de doorstroommakelaars van de Provincie Gelderland en gemeente om al het aanbod dat er al is te benutten. Zij sluit ook aan bij doorverwijzers waar inwoners binnenkomen met woonproblemen. Zo sluiten we aan op de signalen die binnenkomen bij consulenten Wmo wanneer het gaat om aanvragen voor woningaanpassingen. Daarnaast onderhouden we ook nauw contact met de casemanagers dementie, thuiszorgorganisaties en eerstelijnszorg.