ALGEMENE ONTWIKKELINGEN

In het afgelopen halfjaar hebben ruim 1.100 inwoners een ondersteuningsvraag bij ons neergelegd. Met een totaal van 1.432 unieke vragen is er een stijging van bijna 17% vergeleken met de eerste 6 maanden van 2021. Een groeicijfer waaruit wij concluderen dat inwoners ons nog steeds in toenemende mate weten te vinden en contact zoeken. In ongeveer de helft van de gevallen betrof het hier een kort contact. En een iets groter deel betrof werkstroom casussen, dit is nagenoeg gelijk aan hetgeen we in 2021 hebben gezien.

Deze stijging zorgt ervoor dat onze dorpsteams het de afgelopen maanden erg druk hebben gehad, én nog steeds hebben. Daarnaast zijn er wachttijden bij de gemeentelijke toegang en wachtlijsten bij specialistische zorgaanbieders, waardoor inwoners geregeld moeten wachten op ondersteuning of te lang afhankelijk zijn van onze ondersteuning terwijl dit onvoldoende passend is voor hun situatie. Samen met de gemeente zoeken we hier een oplossing voor.

Unieke casussen

Afgesloten casussen

Openstaande casussen

Unieke cliënten

Financiële ondersteuning vormt de hoofdmoot

Ruim de helft van alle ondersteuningsvragen heeft betrekking op financiële hulpverlening. Waar dit in heel 2021 al ruim 45% van alle ondersteuningsvragen betrof, is de vraag naar financiële hulpverlening de afgelopen tijd met bijna 10% toegenomen naar ruim 54% van alle vragen.

Wij zagen al dat bij live events mensen makkelijk het overzicht verliezen op hun financiën, daarnaast zien wij ook geregeld combinaties met andere ondersteuningsvragen, waar financiële stress een extra uitdaging voor mensen vormt. Energieprijzen zijn eind 2021 al aanzienlijke gestegen, maar de oorlog in Oekraïne die sinds februari woedt, heeft dit effect nog eens extra versterkt. Naast de explosieve stijging van de energieprijzen en brandstoffen zijn ook primaire levensmiddelen als brood fors duurder geworden. We verwachten dat dit de rest van het jaar een belangrijk thema blijft bij ondersteuningsvragen van inwoners.

Anita Peters, sociaal raadsvrouw

Om inwoners te helpen met hun aanvraag eenmalige energietoeslag die vanuit het Rijk eenmalig beschikbaar wordt gesteld aan minima, werken wij samen met de gemeente, Humanitas Formulierenhulp en Schuldhulpmaatje. Hiervoor zijn speciale inloopspreekuren ingericht. Sociaal raadsvrouw Anita Peters van Incluzio ziet de drukte op het spreekuur toenemen: ‘Naast de mensen die we altijd zien, langdurige minima, komen er nu ook andere groepen. Denk aan mensen met een klein pensioen of ondernemers die een zware tijd doormaken sinds corona. Zelfs mensen met een baan lopen langzaam onder water en kunnen rekeningen niet meer betalen. Nu zijn ze op de korte termijn wel even geholpen met de eenmalige energietoeslag, maar ik zie wel op tegen het moment dat dat geld op is en we geen langdurige oplossing hebben gevonden.’ Ter overbrugging hebben wij samen met Stichting Urgente Noden Rheden en omstreken (SUN Rheden) leefgeldbonnen uitgereikt aan inwoners die op deze manier toch de hogere energierekening konden blijven betalen. Als dit niet was gebeurd, hadden zij een keuze moeten maken tussen boodschappen of de energierekening.

Met angst en beven wacht Aukje Wieringa* op wat er komen gaat. De rekeningen betalen gaat nog nét, maar als de door energiebedrijven aangekondigde prijsstijging er gaat komen einde dit jaar, dan loopt het huishoudboekje onvermijdelijk in het rood. ‘Ik probeer er niet aan te denken en bij de dag te leven’ zegt ze. ‘Maar ik ben harstikke bang voor de jaarrekening. We hebben dat geld gewoon niet.’

Bekijk hier het item dat Omroep Gelderland heeft gepubliceerd over de uitdagingen die de gemeente tegenkomt bij de aanvraag van de energietoeslag.