OPVOEDONDERSTEUNING

KPI: 75% van de ouders met opvoedondersteuning geeft aan de inzichten en vaardigheden succesvol toe te passen.

Ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar zien we nu een daling van 25% in het aantal hulpvragen rondom opvoedondersteuning. Tot en met juni dit jaar ondersteunden wij 91 klanten binnen 80 casussen, waar we vorig jaar in 107 casussen hebben begeleid. Dat is opvallend. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat er begin 2021 een strenge landelijke lockdown was en ouders aanzienlijk meer thuis waren samen met hun kind(eren). Dit betekende meer uitdagingen binnen het gezin en dus een grotere kans om tegen opvoedingsvragen aan te lopen. Voor de jaarrapportage 2022 zullen we de ontwikkeling over heel 2022 zien en hopen dan een duidelijkere verklaring te hebben voor deze daling.

Unieke cliënten hulpvraag opvoeding

% inzichten/vaardigheden worden succesvol toegepast (na sluiting)

Inzichten en vaardigheden worden succesvol toegepast na sluiting

Beperkt aantal metingen

De meting van deze KPI is beperkt, omdat we bij opvoedondersteuning veel gebruik maken van samenwerkingspartners als Humanitas Home-Start en specialistische zorg. In die gevallen kunnen wij de meting na afronding van het traject niet doen, omdat wij deze casussen overdragen en dus niet zelf afsluiten, maar de samenwerkingspartners. Op het moment van overdracht vinden wij het niet gepast om navraag te doen naar de effectiviteit van onze hulp, een klant kan daar immers ook dan nog niet over oordelen. Voor 6 casussen hebben wij het hele traject zelf begeleid en dus ook de meting kunnen doen. In alle 6 de gevallen wordt door de klant bevestigd dat zij de opgedane inzichten en vaardigheden succesvol inzetten.

Coalitie Kansrijke Start: samenwerking Home-Start/Steunouder

Incluzio Rheden en Home-Start, een project van Humanitas Rijn-IJssel, werken samen met de gemeente Rheden aan de coalitie Kansrijke Start. Hierin is veel aandacht voor het sociale domein, waarbij we ook de doelgroep van kinderen tot ongeveer 4 jaar betrekken. De eerste 1.000 dagen van een kind zijn namelijk cruciaal voor een goede start.

In april 2022 hebben we daarom samen met de gemeente een informatieavond voor inwoners over Home-Start en Steunouder georganiseerd. De missie van Home-Start is om opvoedvaardigheden van ouders te vergroten. Deze ouders worden bijvoorbeeld een paar uur per week ondersteund door een ervaren vrijwilliger in hun eigen huis. Incluzio sluit daarop aan met het initiëren van letterlijk ruimte voor ondersteuning. Iedere jonge ouder heeft af en toe hulp of een beetje extra lucht nodig. Velen kunnen hiervoor terugvallen op hun eigen netwerk, maar dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Home-Start en Steunouder zijn er juist voor die mensen die dat netwerk niet hebben. Het uiteindelijke doel is om samen vrijwilligers te werven en te trainen vanuit beide ondersteuningsprogramma’s, om zo de krachten van beide partijen op het juiste moment in te zetten.

Schoolmaatschappelijk werk

De inzet van schoolmaatschappelijk werk op de primaire en voortgezet onderwijsinstellingen is erg belangrijk om tijdig en snel ondersteuning te bieden aan jongeren die op welke manier dan ook vastlopen. In de gemeente onderhouden onze mensen nauw contact met de jeugd, ouders en leerkrachten. Zij kunnen zo snel ingrijpen als er problemen ontstaan om erger te voorkomen. Denk hierbij aan toeleiding naar huiswerkbegeleiding of het geven van opvoedondersteuning. Want hoe vroeger wij signalen opvangen, des te beter we de inzet van latere en specialistische zorg kunnen voorkomen.

In afstemming met de gemeente hebben wij in de eerste helft van het jaar tijdelijk de bezetting binnen schoolmaatschappelijk werk uitgebreid. Het bleek dat steeds meer leerlingen begeleiding nodig hebben. We ontwikkelen nu samen met de gemeente en scholen trainingsprogramma’s over onderwerpen als eenzaamheid, faalangst, weerbaarheid, scheidingen en pesten.

Sofie Hoogboom-Jansen, projectleider transformatie Wmo bij Incluzio Rheden:

‘Het schoolmaatschappelijk werk richt zich op scholen én kijkt mee met de thuissituatie. De oplossing ligt in het combineren van schoolmaatschappelijk werk met de dorpscoaches jeugd, die activiteiten en trainingen verzorgen aan jongeren. Dat maakt de leef-driehoek van school, thuis en vrije tijd waarin jongeren zich begeven compleet. Zo is er in Velp een samenwerking met jeugdaanbieders om collectief de sociale basis te versterken. We bieden aan de voorkant laagdrempelige ondersteuning zoals bijvoorbeeld de wekelijkse huiswerkbegeleiding. Zo voorkom je dat er zwaardere zorg ingezet moet worden.’

Training KIES: Kinderen In Een Scheiding

Een mooi voorbeeld van het meekijken met de thuissituatie door de schoolmaatschappelijk werkers is de KIES-methode. Met het KIES-programma praten jongeren die hetzelfde meemaken wekelijks met elkaar over wat zij hebben meegemaakt en delen hun ervaringen, dit alles onder begeleiding van getrainde KIES-coaches uit het team Schoolmaatschappelijk Werk. Wij bieden deze begeleiding zowel op basisscholen (7 t/m 12 jaar) als op middelbare scholen (13+) in de gemeente.

Vragen waarmee kinderen tijdens de sessies aan de slag gaan, zijn bijvoorbeeld: hoe was het eerst, heb je daar nog herinneringen aan - hoe is het nu, wat maak je mee, wat is moeilijk of juist fijn? Kinderen leren (nog) beter te communiceren met hun ouders en met de loyaliteit naar hun ouders om te gaan. Door met elkaar in gesprek te gaan in een voor hen vertrouwde omgeving, willen we hen begeleiden in het verwerkingsproces en eventuele latere problematiek voorkomen. De eerste KIES-training is inmiddels gegeven.

Nieuw: voorschools maatschappelijk werk

Sinds mei 2022 biedt Incluzio ook voorschools maatschappelijk werk, ter aanvulling op het schoolmaatschappelijk werk. De voorschools maatschappelijk werker richt zich op 0-4-jarigen in de gemeente Rheden en Rozendaal. Zij biedt preventieve kortdurende ondersteuning van de voorschoolse voorzieningen (vve-locaties als kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en consultatiebureaus) en bij gezinnen thuis. Dit gebeurt met gesprekken en observaties die met de ouders en de voorschoolse voorzieningen worden besproken. Indien nodig kan er thuis opvoedondersteuning geboden worden of doorverwezen worden naar specialistische zorg. Omdat Incluzio Rheden ook het schoolmaatschappelijk werk in het basisonderwijs verzorgt, kan in het kader van de doorgaande ontwikkel- en leerlijn informatie, kennis en hulp worden uitgewisseld tussen school en voorschool.

Aandachtspunten

  • Opleiden van onze schoolmaatschappelijk werkers in het geven van de genoemde ontwikkelde trainingen aan jongeren.