‘Trots op het nieuwe jasje van onze rapportage.’
Janet Schut - sociaal ondernemer Incluzio Hollands Kroon
Fris, overzichtelijk, duidelijk leesbaar met een heldere navigatie én aantrekkelijk vormgegeven kpi’s. De nieuwe opzet van onze rapportage heeft het allemaal in zich. We nemen jullie in deze rapportage mee in de ontwikkelingen binnen onze gemeente.
Inflatie, oorlog in Oekraïne, prijsstijging en energiearmoede. Het zijn onderwerpen die regelmatig ter sprake komen in de gesprekken met onze inwoners. Inwoners voelen in hun portemonnee dat alles duurder wordt en hebben moeite om maandelijks uit te komen met hun budget. Samen met de inwoner zoeken we naar oplossingen: eten bewaren, samen met de buren eten maken en we kijken naar maatregelen die je kan nemen om de energiekosten te verminderen. Samen met het team Sociale Dienstverlening van de gemeente verwijzen of helpen de inwoner bij de aanmelding voor toeslagen vanuit de overheid. Of bij het downloaden van apps waarop supermarkten producten aanbieden tegen lage prijzen.
De medewerkers zijn creatief in het vinden van oplossingen en geven elkaar tips hoe de inwoners goed ondersteund kunnen worden.
Kijkend naar het afgelopen jaar zien we onder andere de Wmo vragen toenemen. De medewerkers doen hun uiterste best om alle vragen zo snel en adequaat mogelijk op te pakken om te voorkomen dat wachttijden oplopen.
Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt slagen we er in om nieuwe collega’s te werven.
De afgelopen maanden zijn 5 nieuwe enthousiaste collega’s bij het wijkteam gestart.
Ondersteuning bieden die van goede kwaliteit, duurzaam en (kosten)effectief is voor iedereen die dit nodig heeft is ons dagelijks werk. Nieuwe oplossingen zijn noodzakelijk om ook in de toekomst goede zorg en ondersteuning te kunnen bieden. De vergrijzing, het langer thuis wonen, maar ook de huidige economische situatie maakt dat het aantal ondersteuningsvragen toeneemt. Hierdoor neemt de druk op ons personeel toe.
Blended werken, digitaal waar het kan, fysiek waar het moet, en e-health zijn oplossingen om de vraag aan te kunnen. Het zijn oplossingen die binnen Incluzio op veel aandacht mogen rekenen en dit zorgt voor de juiste tools om medewerkers hierin mee te nemen, op te leiden en te enthousiasmeren. In onderstaand filmpje legt Ryan Esser van Incluzio uit wat e-health en blended care is en wat het verschil hiertussen is.
We onderzoeken of we meer collectief kunnen werken. Inwoners met vergelijkbare vragen krijgen een gezamenlijk aanbod, waardoor ook steun bij elkaar gevonden wordt.