Ontwikkelingen
Methodisch handelen
Het doel van methodisch handelen is samen beter worden en kwalitatief goede ondersteuning geven zo lang als nodig en zo kort als mogelijk.
Hiertoe is in 2022 de leidraad methodisch handelen opgesteld én afgerond door de werkbegeleiders. De leidraad is belangrijk voor het geven van goede ondersteuning en de relatie die de wijkteammedewerker opbouwt met de inwoner. Contact maken, goed luisteren naar de vraag en het uitspreken van de verwachtingen. Wat is nodig aan ondersteuning en wanneer is het genoeg?
Daarom staan we regelmatig met elkaar stil of de ondersteuning ook wat toevoegt en of de aanpak bijgesteld moet worden. Dat is resultaatgericht werken!
De eigen kracht en het netwerk worden altijd geactiveerd om duurzame hulp te kunnen bieden. Hulpverleners zijn in principe voorbijgangers. De eigen oplossingen van de klant en zijn omgeving maken ondersteuning duurzaam en zorgen ervoor dat mensen niet onnodig afhankelijk worden van professionele zorg. Dat draagt bij aan een stevige en gezonde samenleving. Waar nodig haalt Incluzio er uiteraard specialisme bij.
We implementeren nieuwe ontwikkelingen binnen de ondersteuning. We blijven kijken waar we efficiënter kunnen werken, zodat we ook in de toekomst kwalitatief goede zorg aan alle inwoners die dit nodig hebben, kunnen bieden.
Een nieuwe ontwikkeling is digitalisering binnen de maatschappij. Ook wij voeren onze aanpak blended uit: zorg dichtbij als dat nodig is, zorg meer op afstand daar waar het kan. Digitale middelen helpen de klant meer eigen regie en verantwoordelijkheid te nemen en de medewerker om efficiënter met tijd om te gaan en de juiste afstand/nabijheid te hebben. Uiteraard kijken we goed of de klant ermee kan omgaan en of het helpt bij de ondersteuning. We zijn hierin lerend.
Naast blended werken is onze focus gericht op gezond leven in breedste zin. We handelen vanuit de uitgangspunten van ‘Positieve gezondheid’. De focus ligt niet alleen op het probleem, maar ook op de veerkracht van mensen om zich te kunnen aanpassen aan de uitdagingen van het leven. Dit vraagt om een houding die daarbij past en de juiste communicatie vanuit de wijkteammedewerker.
Daarnaast hebben we te maken met vraagstukken waar de veiligheid van de inwoner of van de omgeving in het geding is. Het komt voor dat de situatie van de inwoner (tijdelijk) gedeeld wordt met professionele hulpverleners en er meer kaders gesteld worden. Daar waar het voor een mens onveilig is, stagneert ontwikkeling. Veiligheid is de basis voor een gezonde ontwikkeling en van een sterke samenleving waar mensen groeien en elkaar kunnen helpen.
In de handleiding beschrijven we onze visie op zorg en ondersteuning en de leidende principes, de basis van waaruit wij werken. Naast de visie en de basishouding komen ook praktische zaken als fases binnen de hulpverlening en het maken van een ondersteuningsplan aan de orde.
Autonomie en samen leren
Juist omdat de relatie van de professional met de inwoner een belangrijke werkende factor is voor het slagen van de ondersteuning is dit een leidraad, geen strak kader. Autonomie voor de klant en de professional is voor ons een belangrijk uitgangspunt. Het geven van ruimte, eigenaarschap en vertrouwen zijn nodig bij het opbouwen van de werkrelatie tussen de inwoner en de wijkteammedewerker.
Belangrijk vinden we dan ook dat we blijven leren van de klant, van elkaar en van onze partners zodat we samen steeds beter worden! Daarom is de leidraad een levend document dat we aanpassen aan de hand van de nieuwe ervaringen die we opdoen. Het is niet in beton gegoten!
E-health en gezondeboel
E-health
E-health gaat over digitale hulpmiddelen ter ondersteuning of ter verbetering van de hulpvraag van de inwoners. We willen onze klanten de juiste kwalitatieve ondersteuning bieden, zonder onze medewerkers te overbelasten. Dit onder andere door een combinatie van face-to-face ondersteuning en digitale of online ondersteuning. Op deze manier is de ondersteuning plaats- en tijdsonafhankelijk en kan ondersteuning geboden worden waar en wanneer de inwoner dat wil. Dit past bij de toenemende behoefte van inwoners om in hun eigen tijd, zo laagdrempelig mogelijk aan de slag te gaan. Het stelt in staat tot het bieden van beter en meer maatwerk en stimuleert de eigen regie en autonomie van onze inwoners. Voor de professional betekent dit minder administratieve lasten, minder reistijd, afwisselender en efficiënter werken. Tot slot, en minstens zo belangrijk, kan er effectievere ondersteuning geboden worden door kennis en data te ontsluiten. In het afgelopen jaar heeft Incluzio Hollands Kroon in samenwerking met Incluzio een dienstenwandeling georganiseerd voor al onze partners in Hollands Kroon. Hiermee hebben we iedereen willen inspireren met vormen van e-health die een toegevoegde waarde zijn, waarmee medewerkers ontlast kunnen worden en de inwoner meer ondersteuning ondervindt of meer persoonlijke aandacht kan ontvangen. Dit kunnen verschillende digitale toepassingen zijn zoals videobellen, domotica of een app. Het is de ambitie van Incluzio Hollands Kroon om in 2023 10% van onze inzet blended aan te bieden aan onze klanten/inwoners. Voor Incluzio Hollands Kroon staat nu het e-health platform Gezondeboel, een tool voor het bieden van digitale ondersteuning, centraal.
Gezondeboel
In het afgelopen jaar is er door de werkgroep hard gewerkt aan blended werken. De werkgroep heeft zich het zelfhulpplatform Gezondeboel eigen gemaakt. En met medewerking van de klant is gekeken naar waar er eventueel nog aanpassingen gedaan kunnen worden om zo eenvoudig en toegankelijk als mogelijk met deze tool aan de slag te gaan. In september hebben we alle medewerkers laten kennismaken met Gezondeboel. De medewerkers konden op een laagdrempelige manier de applicatie verkennen; hier werd hypothetisch al mee gewerkt in de casuïstiek. In december is gestart met het opschalingsplan waarin medewerkers in groepen getraind gaan worden in blended werken. De eerste wijkteammedewerkers buiten de werkgroep hebben de training op passende wijze aangeboden gekregen; namelijk ‘blended’. Medewerkers volgen eerst een online training en daarna staat er een fysieke bijeenkomst gepland. Het blended werken eigen maken en het verkennen van het zelfhulpplatform Gezondeboel vergt tijd en verandering van werken. Daarom wordt de training om de twee maanden aangeboden. We gaan zorgvuldig te werk en kijken ook goed naar hoe we deze inzet borgen in onze processen. Zo is het van belang dat wanneer Gezondeboel wordt ingezet voor inwoners/gezinnen die op de wachtlijst staan er een juiste inschatting is gemaakt dat Gezondeboel passend is. De werkgroep zal zich gaan richten op hoe we de applicatie Gezondeboel nog toegankelijker kunnen maken en eerder beschikbaar stellen voor inwoners. Er is gezamenlijk geconstateerd dat er behoefte is aan een programma voor jeugdigen die op korte termijn 18 worden. Wat hebben we nodig om dit programma goed te vullen zodat dit een stevig aanbod is dat aansluit bij de doelgroep? We trekken hierbij op met het innovatieplatform van Incluzio.
WOR en huisartsen
In vorige rapportages hebben we jullie meegenomen in de aanmeldingen van de huisartsen inzake Welzijn op Recept (WOR). Op dit moment zijn op twee huisartsen na, alle huisartsen uit de gemeente Hollands Kroon aangesloten bij WOR en is de gemeente Hollands Kroon koploper in vergelijking met de regio. Voor 2023, het jaar dat voor ons ligt is het van belang dat we WOR goed monitoren. Dit zal o.a. worden gedaan middels interviews met klanten. Hoe heeft de klant de verwijzing ervaren? Heeft de klant het als een passende oplossing ervaren voor diens klachten? Worden de sociaal makelaars en/of andere betrokken wijkteammedewerkers gevraagd of de verwijzingen die middels WOR binnen komen passend zijn? Kunnen zij klanten goed passend doorverwijzen naar een welzijnsoplossing en worden er indien nodig klanten aangemeld voor reguliere ondersteuning bij het wijkteam? En tot slot: wat is de ervaring van de huisartsen/ praktijkondersteuners? Verloopt de doorverwijzing naar wens, is er sprake van een goede samenwerking waar het een doorverwijzing van WOR betreft? Dit laatste is een uitdaging. Huisartsen ervaren veel druk en worden overspoeld met dergelijke vragen. Toch is het van belang hier de weerszijde goed in beeld te krijgen. Eerder zijn de huisartsen ook meegenomen in digitale evaluaties, echter de respons was minimaal. Voor dit jaar zal ZONH, projectleider van WOR, in overleg met HKN Praktijk kijken naar wat voor huisartsen de twee meest geschikte momenten in het jaar zijn, waarop de evaluatie (kort) telefonisch kan plaatsvinden. Dit is nodig voor het vormen van een volledig beeld aangaande WOR.
In juni heeft op verzoek van de huisartsen in wijkteam Oost een eerste lunchbijeenkomst plaatsgevonden met de ambassadeurs, sociaal makelaars en diverse huisartsen uit de wijken Oost & Noord. Tijdens deze bijeenkomst zijn thema’s geïnventariseerd die driemaal per jaar tijdens lunchbijeenkomsten op de agenda staan. Hierin zullen zowel huisartsen als ambassadeurs en sociaal makelaars (afwisselend van elkaar) een rol in vervullen.
Opvallend was dat ook hier de complexe scheidingen naar voren gebracht zijn, waarbij aandacht is geschonken aan het Scheidingsplein en de mogelijkheden vanuit het wijkteam.
In oktober heeft een tweede bijeenkomst plaatsgevonden, waarbij dieper ingegaan is op casuïstiek in samenhang met het Scheidingsplein en de daaruit voortkomende samenwerkingen met o.a. het Juridisch Loket en Villa Pinedo en de verschillende ondersteuningsvormen vanuit het scheidingsteam.
Eveneens is gesproken over de aftrap van de beschikbaarheidswijzer, waarbinnen de kop 4 alle gecontracteerde zorg op zowel jeugd als Wmo terug te vinden is. Ook alle bestaande voorliggende voorzieningen die onze gemeente rijk is vind je hier. Voor de eerstvolgende bijeenkomst in februari 2023 nodigen we voor zowel jeugd als Wmo een aantal organisaties uit om meer over hun verschillende vormen van dienstverlening te vertellen. Op de beschikbaarheidswijzer zal op een later moment ook al het voorliggende aanbod worden gepresenteerd, zodat er zoveel mogelijk sprake is van één vaste vindplek.
In het kader van informatieborging nodigen we voor deze bijeenkomst ook een aantal praktijkondersteuners huisartsen jeugd en Wmo van Vicino uit.
Scheidingsplein en scheidingsteam
Het scheidingsteam, dat in november 2021 van start is gegaan, werkt zonder indicatie vanuit het wijkteam van Incluzio Hollands Kroon en biedt diverse vormen van ondersteuning aan wanneer er sprake is van een complexe scheiding. In de zorg zien we een toename van het aantal scheidingen. Met de nodige gevolgen voor kinderen, zeker als ouders er onderling niet goed uitkomen. Wij hebben specifieke aandacht voor de aanpak van een scheiding. Vanuit het perspectief dat een kind zo min mogelijk last van de scheiding heeft en dat er vroegtijdig informatie aan ouders wordt gegeven. Is er dan toch sprake van een complexe scheiding dan wordt het scheidingsteam, als het kan, zonder indicatie ingezet. De inzet van het scheidingsteam vindt snel plaats en de lijnen zijn kort. Waar nodig wordt gebruik gemaakt van elementen uit verschillende methoden, om ouders in hun kracht te zetten en de samenwerking met de andere ouder weer aan te kunnen. Als gevolg van de coronaperiode zijn de Ouderschap blijft trajecten middels ‘blended care’ aangeboden, waarbij een toename wordt ervaren in positieve uitstroom.
2023
Digitale trainingen
In de eerste maanden van 2023 schenken we samen met Villa Pinedo expliciet aandacht aan de inzet en implementatie van digitale trainingen vanuit zowel Villa Pinedo als vanuit Gezondeboel. Het doel hiervan is om ouders o.a. tijdens de wachtlijstperiode niet ‘stil te laten staan’ maar te activeren, ter voorkoming van verdere escalatie. En aansluitend bij het doel van het Scheidingsplein: het terugdringen van scheidingsproblematiek richting de gedwongen jeugdhulp.
Villa Pinedo
In het eerste halfjaar zullen we samen met Villa Pinedo en de gemeente kijken naar de mogelijkheden om Villa Pinedo als vaste partner binnen het voorliggend veld in onze gemeente te vestigen. Waarbij Villa Pinedo mogelijk in samenwerking met andere partners, maar in ieder geval met het scheidingsteam, vrij toegankelijk aanbod organiseert voor de inwoners in het kader van scheidingen.
Juridisch Loket
Het Juridisch Loket zal met ingang van maart 2023 haar volledige dienstverlening aanbieden in Hollands Kroon. Per januari 2023 geldt echter een maximale hoogte van vermogen en/of inkomsten om van deze dienstverlening gebruik te kunnen maken. Deze maatregel is door het Rijk bepaald. Voor het scheidingsspreekuur in Hollands Kroon geldt dit maximum echter niet. Alle inwoners van Hollands Kroon kunnen kosteloos gebruik blijven maken van deze diensten.
Voor deze diensten zien we een sterke toename in aanmeldingen, die zowel voortkomen uit de wijkteams van Incluzio Hollands Kroon als vanuit de gemeentelijke wijkteams, waarbij zij een belangrijke signalerende rol vervullen.
Wij zijn tevreden over deze ontwikkeling. Omdat we het van belang vinden dat ouders vroegtijdig en laagdrempelig informatie vinden. Dit voorkomt latere conflicten. En dat is in het belang van het hele gezin en draagt bij aan de veiligheid van de kinderen.
Samenwerking jeugdgroepen – lokale tafel
In de gemeente is sprake van diverse jeugdgroepen die in meer of mindere mate een risico (kunnen) vormen in het kader van veiligheid. Dit is zowel van invloed op de directe persoonlijke ontwikkeling van de jongere als op de omgeving. In 2021 is hierom de ‘lokale tafel’ - een samenwerking tussen Openbare Orde en Veiligheid (OOV), politie, LINK jongerenwerk en Incluzio Hollands Kroon - tot stand gekomen. In het laatste kwartaal van 2022 is hier weer actief gebruik van gemaakt naar aanleiding van snel ontwikkelende groepsproblematiek in een van de kernen. Waar kan wordt vanuit de vrijwillige (jeugd)hulp individueel maatwerk geboden, waar nodig in samenwerking met het Veiligheidshuis. Naast deze individuele (jeugd)hulp kan voor een groep meer nodig zijn waardoor parallel aan dit proces een plan gevormd wordt hoe we eveneens vanuit maatwerk een groepsaanpak kunnen organiseren.
Voorliggende partners
Samen met onze partners bouwen we continu aan een kwalitatief systeem van zorg en goede ondersteuning voor de inwoners van de gemeente Hollands Kroon. Het verstevigen van de huidige voorzieningen en de samenwerking met deze partijen, op basis van het vergroten van de eigen regie en samenredzaamheid van de inwoners: hoe realiseren we dit? Of: welke ontwikkelingen zijn hiervoor nodig? Dat is wat we met elkaar in kaart brengen en waarop we verder bouwen.
Het afgelopen jaar voelde als ‘terug naar normaal’. Hoewel de meeste voorliggende activiteiten tijdens corona online werden voortgezet, was het enorm fijn om in het afgelopen jaar elkaar weer live te kunnen ontmoeten bij Doet en Ontmoet of op Gameday voor jongeren. Men bloeide ervan op om elkaar weer te treffen. Met iedereen voor wie dit nog even te vlug ging, werd rekening gehouden. Voor deze groep bleef het hybride werken actief, zodat we ook inwoners bereiken die (nog) niet vertrouwd zijn met hybride werken of een kwetsbare gezondheid hebben.
Hieronder nemen we jullie kort mee in de laatste ontwikkelingen van het afgelopen jaar van onze voorliggende partners.
Wonen Plus Welzijn Doet en Ontmoet
In iedere kern is een Doet en Ontmoet te vinden waar iedere inwoner binnen kan lopen voor een praatje, een vraag of om deel te nemen aan één van de activiteiten. Naast de Doet en Ontmoet zijn er in sommige kernen ook matchgroepen. De matchgroep in Anna Paulowna is zo’n goede match, dat de inwoners uit deze groep elkaar ook wekelijks buiten de groep ontmoeten om gezellig met elkaar te koken, te eten en bij te praten en daarna samen de afwas te doen. Mooi hoe deze matchgroepen een bijdrage leveren aan het samenbrengen van mensen met dezelfde interesse, waarna zij zelfstandig met elkaar verdere afspraken maken om elkaar te ontmoeten.
Humanitas
Humanitas heeft ten tijde van corona veel aanvragen van inwoners binnen gekregen voor het vriendschappelijk huisbezoek. Omdat het in deze tijd moeilijk was om elkaar te ontmoeten en zo een goede match te maken, kreeg Humanitas te maken met een wachtlijst. De looptijd voor het maken van een goede match, tussen inwoner en vrijwilliger, liep hierdoor op. De wachtlijst verschoof door naar het jaar 2022. De versoepelingen hebben eraan bij gedragen dat Humanitas in 2022 deze wachtlijst heeft kunnen inlopen.
Humanitas is zich aan het ontwikkelen en onderzoekt met partners zoals LINK en de Hoofdzaak hoe zij vragen ook collectief kunnen oppakken, zonder de individuele behoeften van inwoners uit het oog te verliezen. In het komende jaar zal Humanitas het wijkteam van Incluzio Hollands Kroon ook op de hoogte houden van deze ontwikkelingen.
LINK
LINK heeft in het afgelopen jaar veel van haar activiteiten weer fysiek kunnen aanbieden, waarmee zij veel jongeren bereikt. Daarbij is LINK actief in de wijken aanwezig waar de jongeren zijn. In veel kernen weet LINK ook wat er speelt onder de jeugd. LINK is voor zowel de gemeente als voor Incluzio Hollands Kroon een belangrijke partner. Zij sluit ook steeds meer aan in gezamenlijke initiatieven. Zoals bij het leefbaarheidsonderzoek in Middenmeer. Door samenwerking met LINK en de connecties die LINK heeft met de jongeren is het gelukt om ook jongeren aanwezig te laten zijn op de bewonersavond. Ook hun inbreng is belangrijk om Middenmeer leefbaar te hebben en te houden voor iedereen. LINK is op dit moment - in samenwerking met de gemeente - in een ver gevorderd stadium met de ontwikkeling van een online jeugdloket: het Digitaal Jongeren Centrum (DJC). Hier kunnen jongeren - de beoogde doelgroep is 12 t/m 27 jaar - terecht met al hun vragen met betrekking tot welzijn, geldzaken, activiteiten etc. Op het platform kunnen zij ook andere jongeren ontmoeten om samen te gamen. En hoewel online zeer laagdrempelig is, streeft LINK er daarnaast naar om vanuit de online omgeving ook fysiek bijeenkomsten te organiseren en jongeren zo met elkaar te verbinden.
Mantelzorgcentrum
Het Mantelzorgcentrum heeft op 18 november de website mantelzorgvrij.nl gelanceerd. Hieraan is in de voorgaande jaren hard gewerkt. In samenwerking met de kop gemeentes is hiervoor subsidie aangevraagd. Met de website wordt een grote stap gezet richting het ontlasten van mantelzorgers door informatie te bieden over de mogelijkheden van het boeken van respijt. Bij respijt wordt de zorg die de mantelzorger biedt tijdelijk waargenomen waarmee voorkomen wordt dat mantelzorgers overbelast raken. Immers, bij overbelasting kan de zorgvrager in de problemen komen. De website is recent gelanceerd en met elkaar kijken we hoe we de website nog kunnen verbeteren. Uiteraard moeten de verwachtingen passend zijn bij de huidige route van aanvragen via de Wmo en gecontracteerde partijen.
Buurtgezinnen
In de afgelopen twee jaar heeft Buurtgezinnen middels een proeftuin kunnen laten zien welke bijdrage zij kunnen leveren in Hollands Kroon. In deze periode zijn er meer dan 20 matches gemaakt. Gezinnen die (tijdelijk) een beetje extra ondersteuning konden gebruiken werden gekoppeld aan gezinnen die extra tijd en aandacht over hebben om kinderen uit deze vraaggezinnen op te kunnen vangen. Ook hier worden veel duurzame oplossingen gevonden op een manier die heel natuurlijk voelt voor de inwoners. De proeftuin is omgezet in een duurzamere samenwerking, waarbij Buurtgezinnen in ieder geval de komende drie jaar haar werk kan blijven uitvoeren.
GGZ NHN
GGZ NHN organiseerde ook in het afgelopen jaar inlopen in zowel Schagen als Den Helder. Deze inloop richt zich op inwoners die behandeld zijn bij GGZ en die na dit traject behoefte hebben aan contact met mensen die tegen dezelfde problemen en uitdagingen aanlopen. De inloop biedt een omgeving waarin zij kunnen en mogen zijn wie ze zijn, waar inwoners een praatje kunnen maken of een spelletje kunnen doen.
RCO de Hoofdzaak
RCO de Hoofdzaak biedt inwoners van Hollands Kroon een vast en variërend aanbod van herstelondersteuning aan. Te denken valt aan: individuele herstelondersteuning, herstelondersteunende groepen, herstelactiviteiten en hersteltrainingen. Veel van deze activiteiten vinden plaats in Den Helder waar het regiokantoor is gevestigd. Voor een grote groep deelnemers is dat geen bezwaar. Zij maken de reis graag, omdat zij zich bij de Hoofdzaak thuis voelen en op een manier die bij hen past aan hun herstel kunnen werken. Toch blijkt de afstand tussen Hollands Kroon en Den Helder voor een aantal inwoners te groot, waardoor zij verstoken blijven van activiteiten die bijdragen aan hun herstel. Het streven in 2022 was om de activiteiten dichterbij de inwoners van Hollands Kroon te organiseren. Helaas zijn we daar onvoldoende in geslaagd. Ondanks dat blijkt nu al dat we in 2022 meer bewoners bereikt hebben, dan verwacht. In 2023 wil de Hoofzaak de zichtbaarheid en bereikbaarheid in Hollands Kroon vergroten door meer samen te werken met andere partijen.
Zorgonderwijs
Onderwijszorgarrangementen - Incluzio Hollands Kroon i.s.m. regiogemeenten Kop van Noord-Holland en samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs
De afbakening tussen onderwijs en jeugdhulp levert in de praktijk veelal diverse vragen op. Vooral wanneer het gaat om onderwijszorgarrangementen (OZA’s). Beide wetgevingen, zowel de Wet passend onderwijs als de Jeugdwet, kennen een zorgplicht die nogal ‘open’ geformuleerd is. Bij het ontbreken van duidelijke kaders of goede onderlinge afspraken, leidt dit onvermijdelijk tot discussie over wie verantwoordelijk is: de school of de gemeente. Kinderen en gezinnen hebben er baat bij dat er goed wordt samengewerkt tussen onderwijs en zorg. Dit draagt bij aan de gezonde ontwikkeling van het kind en het maatschappelijk perspectief. Het fijn hebben op school en perspectief ervaren is heel erg belangrijk voor kinderen en hun ouders. Hier doen kinderen positieve ervaringen op over hen zelf en de ander. Discussie over geld en verantwoordelijkheid moeten daarom zoveel mogelijk voorkomen worden door vooraf duidelijke afspraken te maken.
Om meer helderheid te creëren en zo snel mogelijk tot overeenstemming te komen voor onderwijs, wijkteams maar met name voor de leerling en zijn/haar ouders heeft zich het afgelopen jaar in de vier kopgemeenten van Noord-Holland een stuurgroep ‘integrale samenwerking’ gevormd.
Deze bestaat uit samenwerkingsverbanden en gemeenten. Ook Incluzio is hier vanuit de gemeente Hollands Kroon onderdeel van.
De stuurgroep is opgesplitst in twee werkgroepen, de praktijkgerichte werkgroep en de websitegroep. De praktijkgerichte werkgroep is aan de slag gegaan om binnen de eigen organisaties, in samenhang met de regio, procesbeschrijvingen inzake de toeleiding en ieders rol en taken te realiseren. Passend binnen de kaders die de wet voorschrijft. Tevens is een communicatie- en scholingsplan opgemaakt voor alle jeugdconsulenten, de gecertificeerde instellingen, leerplicht, schoolmaatschappelijk werk en primair en voortgezet onderwijs. De websitegroep heeft zich gericht op het inzichtelijk maken van informatie over welke vorm van ondersteuning aan welke wetgeving is toegeschreven en/of hoe zich dit tot elkaar verhoudt in de kop. Waar grijze gebieden bestaan is een 50/50 financiering overeengekomen tussen gemeenten en samenwerkingsverbanden, om kinderen in het kader van OZA’s zo snel als mogelijk van passende ondersteuning te voorzien.
Bij de start van het schooljaar 2022-2023 is de website Model Integrale Samenwerking in de Kop gelanceerd. In het eerste kwartaal van 2022 zijn er verschillende bijeenkomsten geweest voor professionals uit de zorg en het onderwijs. Hierbij zijn de website en nieuwe manier van samenwerking toegelicht. Aan de hand van geanonimiseerde casuïstiek is vervolgens met elkaar geoefend.
De huidige processen worden door de monitoringsgroep geëvalueerd en zo nodig aangepast. In het eerste kwartaal van 2023 zullen opnieuw lokale en regionale veldbijeenkomsten plaatsvinden om de eerste ervaringen vanuit deze samenwerking op te halen en uit te wisselen en opnieuw met casuïstiek aan de slag te gaan.
Schoolmaatschappelijk werk
In het afgelopen schooljaar 2021/2022 heeft Incluzio Hollands Kroon als onderdeel van de basisondersteuning op alle basisscholen het schoolmaatschappelijk werk (SMW) vormgegeven. Sinds twee schooljaren wordt gewerkt met zeven vaste sociaal maatschappelijk werkers. Ondanks dat de periode kort is zien we een positieve ontwikkeling. Ten opzichte van vorig jaar bedraagt per einde schooljaar 2021/2022 de totaalregistratie 251, wat een totaaltoename van 68,5% betekent ten opzichte van het voorgaande schooljaar. Deze uitkomst is positief omdat we het belangrijk vinden om eerder betrokken te worden, zodat vragen niet verder escaleren.
De toestroom neemt toe, vragen worden veelal voorliggend afgevangen en ook scholen spreken zich positief uit over de samenwerking met het SMW en de ondersteuning die zij biedt. Uit de evaluatie met scholen komt onder andere naar voren dat scholen signaleren dat kinderen zich echt beter voelen als er een gesprek met de schoolmaatschappelijk werker heeft plaatsgevonden. In februari 2023 zal een van de medewerkers van Incluzio Hollands Kroon in het kader van een afstudeeronderzoek nader en breder (kwalitatief) effectonderzoek doen. We zetten hiermee een volgende stap: namelijk hoe kunnen we de ondersteuning nog effectiever inzetten. Uiteraard in samenwerking met de huidig betrokken partners als onderwijs, kinderopvang, GGD en het samenwerkingsverband primair onderwijs.
In het huidige schooljaar ligt de focus op de inzet van blended care en het versterken van de basis en het versterken van de ‘omgeving’ van de leerling. Dit wil zeggen dat wanneer er vragen of zorgen bestaan over het gedrag van een kind of leerling, we proberen het kind en de omgeving te versterken waardoor we onnodig inzet van jeugdhulp kunnen voorkomen.
Het project IKC de Kroon is in september 2022 gestart en gaat over interdisciplinaire samenwerking tussen zorg, onderwijs en kinderopvang. Incluzio Hollands Kroon maakt daar onderdeel van uit en is hiervan een voorbeeld.
MIS-K
Via het Model Integrale Samenwerking in de Kop (MIS-K) wordt nauwer met elkaar samengewerkt. Onder andere om de wereld van onderwijs en jeugdhulp nader tot elkaar te brengen en jeugdigen en/of hun ouders sneller te kunnen voorzien van passende ondersteuning. In deze samenwerking heeft Incluzio Hollands Kroon al een (ruime) voorsprong ten opzichte van de regio omdat het schoolmaatschappelijk werk op veel scholen al betrokken dan wel structureel aanwezig is bij overleggen.
Hulp bij het huishouden:
Resultaatgericht indiceren in Hollands Kroon: persoonlijker, eerlijker en toekomstgerichter
Omdat een schoon en leefbaar huis voor iedereen anders is, heeft de gemeenteraad van Hollands Kroon besloten om de hulp bij het huishouden vanaf 1 januari 2023 anders te organiseren.
Door resultaatgericht te indiceren krijg iedereen precies de hulp bij het huishouden die nodig is. Niets meer, maar ook niets minder. Het is persoonlijker: afgestemd op uw eigen situatie. En het is ook een eerlijkere manier om hulp vast te stellen. Op deze manier kan de gemeente het budget voor hulp bij het huishouden beter spreiden over meer inwoners. Met andere woorden: iedereen krijgt ondersteuning bij wat echt nodig is én meer inwoners kunnen hulp bij het huishouden krijgen. En dat is belangrijk, want omdat we steeds ouder worden, hebben meer inwoners hulp bij het huishouden nodig. Daarmee is resultaatgericht indiceren vooral toekomstgerichter. Met elkaar dragen we eraan bij dat er ook in de toekomst hulp bij het huishouden is voor iedereen die hiervoor in aanmerking komt.
Met deze woorden zijn inwoners van Hollands Kroon geïnformeerd over de verandering van hulp bij het huishouden. Na akkoord van de gemeenteraad zijn er diverse werkgroepen van start gegaan. Deze werkgroepen bestonden uit deelnemers van de gemeente, Axxicom Thuishulp, Woonzorggroep Samen en Incluzio. Doel van de werkgroepen was om op 1 januari 2023 over te kunnen gaan op deze manier van indiceren. Het implementatieteam heeft in een korte tijd de implementatie weten te realiseren. Denk hierbij aan onderdelen als processen, systeeminrichting en kwaliteit. Ook de werkgroep communicatie heeft veel aandacht besteed aan het betrekken van de inwoners. Dit heeft ervoor gezorgd dat er relatief weinig vragen vanuit de inwoners gekomen zijn. Op dit moment wordt er al uitvoering gegeven aan de nieuwe werkwijze en zijn de eerste geluiden positief.