Een bewogen jaar

Ook in 2021 beheerste corona een groot deel van onze werkzaamheden. Gelukkig heeft Zorg op afstand door kunnen draaien, onder meer door het flexibel inzetten van thuiswerk-plekken. We maakten bijzondere momenten mee die je hieronder kunt lezen.

Doorwerken in de coronacrisis

De coronacrisis beheerste ook grote delen van 2021 ons leven. Zorg op afstand heeft gelukkig door kunnen draaien. Onder andere door het flexibel inzetten van thuiswerkplekken, soms was zelfs de keukentafel een werkplek, en teamleiders die heel veel heen en weer reden met hun koffer in de achterbak.

Opmerkzaamheid zorgt voor geschikte woning met begeleiding Ook bijzonder is het verhaal van meneer Siemons. Hij belde soms wel tweehonderd keer per dag. Om aan te geven dat er zorg moest komen, dat hij zijn eten nog niet had gehad of dat er wat gestolen was. Bij veelmelders is het de kunst professioneel te blijven, er kan áltijd wat zijn. Als hij belde kon meneer Siemons regelmatig ook ludiek reageren. “Vier vingers en een duim”, was zijn antwoord dan op vraag wat er aan de hand was. De vele telefoontjes waren reden om de zorg in te schakelen. Mede door onze terugkoppeling kon meneer Siemons naar een voor hem geschikte woonplek met begeleiding.

De naam van meneer Siemons is om privacyredenen gewijzigd.

Telefonische assistentie bij een geboorte

In 2021 maakten we mooie bijzondere momenten mee, zoals de telefonische assistentie bij een geboorte midden in de nacht. Onze collega Joyce merkte aan de telefoon dat de bevalling zo snel ging dat ze de aanstaande vader assistentie moest bieden. Met haar hulp werd het kindje geboren, nog voor de verloskundige arriveerde.

"De bevalling ging zo snel dat ik de aanstaande vader assistentie moet bieden."

– Joyce, telefoniste

Proef: laat zorgmedewerkers hún werk doen, dan doet een technisch bedrijf de installatie

Om het tekort aan personeel op te vangen, zal technologie de komende jaren steeds vaker helpen bij de uitvoering van zorg en welzijn. Dit neemt bij de wijkverpleegkundigen veel werk uit handen. Wij merken echter dat onze zorgmedewerkers steeds vaker worden gevraagd om ook de installatie van deze technologie te verzorgen. Het is zonde om een verpleegkundige hiermee te belasten. De inzet van onze mensen is al schaars en zou eigenlijk volledig gericht moeten zijn op het verlenen van zorg. Daarom startte de ZorgCentrale in 2021 een proef om deze taak weg te halen bij het zorgpersoneel. Deze zogenaamde taakdifferentiatie blijkt een uitkomst.

Uit de proef komt naar voren dat de toegevoegde waarde van technologie, zoals Zorgrobot Tessa of een medicatie dispenser groot kan zijn. En door de installatie en programmering over te laten aan anderen dan de zorgverlener kan veel kostbare tijd bespaard worden. Een goed voorbeeld van het inschakelen van anderen om technologie te installeren is Tessa-ambassadeur Careyn. Een zorgorganisatie die de installatie en implementatie wel in eigen beheer heeft. Samantha di Rocco, programmamanager innovatie: “We ervaren dat het lastig is voor de collega’s. De meesten vinden het ingewikkeld en het kost tijd. Daarom help ik ze een handje. Ik maak Tessa gebruiksklaar en ga langs bij collega’s die Tessa gaan inzetten bij een cliënt. Ik laat zien hoe het werkt en geef tips over het introduceren van Tessa bij de klant. Ik moedig het wijkteam ook aan om het robotje een tijdje op kantoor te zetten, zodat ze er gewend aan raken.” Careyn heeft ook ambassadeurs voor Tessa. Dit zijn enthousiaste zorgcollega’s die graag met Tessa aan de slag willen. “Ze hebben alle uitleg gekregen van begin tot eind. Dan nog is het wennen. Je moet de robot aansluiten op het internet, je moet de spraakopdrachten erin zetten, er is nog een app bij; dat zijn allemaal stappen die je moet afwerken. Het helpt dan heel erg om uit te leggen wat Tessa voor hen kan betekenen aan de hand van de mooie voorbeelden van collega’s.”

Technisch partner Het eigenlijke installeren laat De ZorgCentrale dan ook over aan technisch partner Tunstall. Technisch medewerker Christian de Vos was betrokken bij de installatie voor zorgorganisaties die het proces uit handen gaven: “Cliënten ervaren Tessa niet alsof er ineens een vreemde over de vloer kwam. In de meeste gevallen was er altijd iemand van de zorgorganisatie bij. En anders kwam ik. Ik stond nooit onaangekondigd voor de deur.” Het uitbesteden blijkt effectief: meer dan 70 procent van de deelnemende wijkverpleegkundigen in de proef geeft aan dat het uitbesteden van programmeren, installeren en instrueren hen ontzorgt. Een uitslag die laat zien dat taakdifferentiatie bij zorgorganisaties in een behoefte voorziet.

Zorg op afstand

Zelfstandigheid, vrijheid en veiligheid zijn belangrijk voor ieder mens. Deze waarden zijn helaas niet vanzelfsprekend voor iedereen. Bijvoorbeeld als de kans op gebreken door ouderdom groter wordt of omdat er om andere redenen zorg nodig is. Zorg op afstand biedt dan uitkomst. Het zorgt ervoor dat mensen in hun vertrouwde omgeving kunnen blijven wonen, ontlast mantelzorgers en draagt bij aan het voorkomen van escalaties en daarmee onnodige ziekenhuisopnames.

Met behulp van technologische oplossingen kunnen we zorgelijke situaties op afstand signaleren. Personenalarmering bijvoorbeeld, waarbij de klant op een knop drukt wanneer hij zich onwel of onveilig voelt. Met leefstijlmonitoring signaleren we ongebruikelijke situaties in het dagelijkse patroon van de klant, zodat we snel hulp kunnen inzetten wanneer dat nodig is. Alle meldingen – ook die van eventuele rook-, gas- en watermelders, komen bij de zorgcentrale binnen.

Onze zorgcentralisten zijn 24/7 bereikbaar en kunnen continu op afstand een oogje in het zeil houden. Zij zijn deskundig om een (nood)situatie goed in te schatten en een juiste vervolgactie te nemen: het inzetten van een hulpverlener, een mantelzorger of een spoeddienst.

Ook met andere vormen van dienstverlening op afstand dragen onze centralisten bij aan effectieve zorg. Bijvoorbeeld met onze bereikbaarheidsdiensten voor de kraamzorg, tandartsen en sociale wijkteams of met medicatie controle op afstand. Hiermee bevorderen we therapietrouw en kunnen zorgorganisaties kosten besparen omdat zij geen tweede zorgverlener hoeven te sturen voor de wettelijke medicatiedubbel controle.