Klaar voor de toekomst

Vooruitkijken en vooruitgaan

Met het programma Klaar voor de toekomst spelen we actief in op maat­schap­pe­lijke trends en ontwik­kelingen. We ontwikkelen technologische en digitale oplossingen die aansluiten bij de behoefte van de inwoners. Het programma bestaat uit drie onderdelen: inclusieve organisatie, blended care en datagedreven werken.

Inclusieve organisatie
Inclusieve organisatie
Blended care
Blended care
Datagedreven werken
Datagedreven werken

Inclusieve organisatie

Als het Buurtteams staan we voor een inclusieve organisatie die toegankelijk is voor iedereen. Waar alle inwoners, samenwerkingspartners en medewerkers zich gezien en gehoord voelen.

Theatervoorstelling

Wij vinden het belangrijk dat medewerkers inzicht en kennis hebben over racisme en uitsluiting, voor een goede aansluiting én erkenning van onze klanten. In mei organiseerden we daarom voor alle buurtteammedewerkers een theatervoorstelling ‘A seat at the table’ over ervaringen met alledaags racisme en uitsluiting.

Lees meer

Draai- en handboeken

De werkgroep Inclusief heeft drie draaiboeken ontwikkeld die teams in hun action learning kunnen gebruiken om aandacht te besteden aan inclusief werken: ‘over de streep’, handelingsverlegenheid en genderdiversiteit. Ook is er een handboek Inclusief opgesteld, dat medewerkers ondersteunt bij het vormgeven en borgen van een inclusieve en diverse organisatie.

Interviews regenboogalliantie

We interviewden regenboogouderen om te leren hoe we betere ondersteuning kunnen bieden en een veilige omgeving kunnen creëren.

Bordspel

Om de leidende principes van onze organisatie levendig te houden, is een bordspel ontwikkeld met meer dan 40 teamopdrachten. Een buurtteamklant heeft hier in het kader van zijn activering bijgedragen aan het ontwerp en de realisatie. Alle 18 teams hebben het spel ontvangen.

medewerkers bezochten de theatervoorstelling ‘A seat at the table’

16

teams hebben een verdiepende action learning sessie gehad na de voorstelling

3

draaiboeken gemaakt door werkgroep Inclusief

18

teams ontvingen het bordspel

Blended care

De buurtteams in Utrecht bieden toegankelijke en flexibele ondersteuning, afgestemd op de behoeften van inwoners. Met blended care combineren we fysieke en digitale vormen van hulp, individueel of groepsgericht. Zo kunnen inwoners op elk moment en op elke plek passende ondersteuning krijgen.

Nieuwe toegankelijke website

De website is volledig afgestemd op de digitale toegankelijkheidsnormen van WCAG en de richtlijnen van Pharos.

Lees meer over WCAG

gemiddeld aantal website bezoekers per maand

Nieuw digitaal antwoordformulier

Met het digitale antwoordformulier kunnen inwoners hun vraag om ondersteuning online indienen. Dit vergroot de bereikbaarheid. De website is getest met het panel Meetellen om de gebruikservaring te verbeteren.

650

ontvangen formulieren sinds juni

Werken met AI

In samenwerking met Incluzio is een beleidsdocument opgesteld over het gebruik van AI, zoals ChatGPT en Copilot. Alle medewerkers zijn in oktober geïnformeerd over veilig gebruik. Vijf medewerkers hebben na onderzoek geconcludeerd dat AI vooral kan bijdragen aan gespreksverslagen. Met één tool wordt getest hoe gesprekken veilig omgezet kunnen worden in tekst.

Mijn Buurtteam

Met het klantportaal Mijn Buurtteam bieden we klanten veilige toegang tot hun online dossier, waarmee ze ook meer eigen regie kunnen hebben over hun ondersteuning. In twee buurtteams hebben we onderzocht wat nodig is om het gebruik van dit portaal te vergroten. Belangrijke inzichten waren meer aandacht voor Mijn Buurtteam op ons intranet BTOnline, een duidelijke uitleg van de meerwaarde en gerichte aansturing door leidinggevenden.

van de klanten heeft toegang tot Mijn Buurtteam

Zelfstandig aan de slag met Gezondeboel

Het e-healthprogramma Gezondeboel is onderdeel geworden van de blended werkwijze van Buurtteams Utrecht. Klanten kunnen zelfstandig werken aan hun hulpvraag via modules zoals ‘planning en structuur’, ‘omgaan met emoties’ en ‘ontspanning’. Op de achtergrond blijven medewerkers beschikbaar voor ondersteuning. Vier teams zijn getraind om Gezondeboel actief in te zetten, met per team een expert om het gebruik te bevorderen. Klanten gaven aan dat de modules hen goed ondersteunen bij hun doelen.

Resultaten in cijfers

Datagedreven werken

Door te werken met de verandertheorie kunnen we beter begrijpen en meten wat ons werk oplevert, ook als dat moeilijk te meten is. We stellen een duidelijke doelstelling, zorgen dat iedereen hetzelfde beeld heeft van het probleem, en geven aan welke activiteiten we gaan uitvoeren en welke resultaten we verwachten. Dit maakt duidelijk wat we kunnen meten en wanneer we terugkoppeling kunnen geven.

Verandertheorie voor drie programma’s

Voor de drie programma’s ‘activering’, ‘rondkomen’ en ‘thuis in de wijk’ hebben we verandertheorieën opgesteld en deze verder uitgewerkt in zes bijeenkomsten. We hebben gekeken naar praktijkvraagstukken door diepte-interviews, een online enquête en twee groepsgesprekken. Met deze aanpak willen we de effectiviteit van onze programma’s verbeteren.

Groepsgericht werken

Er zijn vijf diepte-interviews gehouden. Dit heeft onvoldoende resultaat opgeleverd om beeld te krijgen van wat nodig is voor groepsgericht werken. Wel hebben we in de proeftuinen van West en Noordwest de medewerkers geënquêteerd over hun ervaringen. Dat heeft ook waardevolle inzichten opgeleverd, die we gebruiken bij het verder ontwikkelen van groepsgericht werken.

Complexe casuïstiek

Uit de enquête over complexe casuïstiek, ingevuld door 107 medewerkers, blijkt: 69 van de 107 respondenten ervaren een toename in complexiteit. 100 van de 107 respondenten geven aan dat geestelijke gezondheid een belangrijke rol speelt bij het ervaren van complexe casussen.

Meer resultaten

Klantportalen openzetten

In gesprekken met medewerkers over klantportalen kwamen de volgende verbeterpunten naar voren:

  • Aantonen van de meerwaarde van het klantportaal.

  • Vergroten van de zichtbaarheid van het klantportaal op BTOnline.

  • Het opnieuw delen van de werkinstructie en beter vindbaar maken.

  • Betere aansturing op dit onderwerp door teamcoaches.

64%

van de medewerkers ervaart een toename in complexiteit

39%

van de medewerkers meldt dat multiproblematiek een casus complex maakt

30%

van de medewerkers noemt het ontbreken van een netwerk als een belangrijke factor in de complexiteit

41%

van de medewerkers voelt zich niet altijd voldoende toegerust om met complexe casussen om te gaan