De opdracht

Het jaar 2024 kent twee fasen.

De eerste fase verliep van januari tot en met april en stond in het teken van:

  1. Het hoofdaannemerschap van Buurtteams Heerlen en het onderaannemerschap van Heerlen STAND-BY! waarbij continuïteit van activiteiten en ondersteuning voor de inwoners van Heerlen centraal stond.
  2. De transitie naar en implementatie van Buurtteams Heerlen als organisatie per 1 mei 2024.

De tweede fase verliep van mei tot en met december 2024 en stond in het teken van het opstarten van de algemene en specifieke opgaven door de gemeente Heerlen zoals gesteld in de subsidietender.

De algemene opgave bestaat uit het organiseren van het welzijnswerk en de maatschappelijke ondersteuning voor alle volwassenen in de vorm van algemene voorzieningen, waarbij o.a. het versterken van de sociale basis en het versterken van de zelf- en samenredzaamheid centraal staan. In dit sociaal jaarverslag beschrijven wij diverse activiteiten en onderwerpen wat Buurtteams Heerlen in 2024 heeft gedaan om deze sociale basis te versterken en de zelf- en samenredzaamheid te vergroten. Ook op de specifieke opgaven wordt in dit sociaal jaarverslag ingegaan.

Het eerste proces dat bij aanvang is geïmplementeerd, is het toegangsproces door het oprichten van de bureaudienst. De bureaudienst is een team van ongeveer 30 buurtteammedewerkers die diensten draaien van halve dagen op de locatie waar alle telefoontjes en e-mails binnenkomen van inwoners en/of verwijzers. Op het moment dat de nieuwe vraag neigt naar een hulpvraag, schakelt de telefoniste de inwoner of verwijzer door naar de buurtteammedewerker die dienst heeft op dat moment, waardoor direct een grondige triage kan plaatsvinden. De inwoner/verwijzer voelt zich gehoord en de buurtteammedewerker zet de triage met advies door naar het buurtteam in het postcodegebied van de inwoner. Daar worden de nieuwe casussen wekelijks besproken en multidisciplinair beoordeeld en opgepakt. Op deze manier kunnen we de juiste ondersteuning op zeer korte termijn inzetten. Er is in 2024 geen sprake geweest van een wachtlijst.

In de loop van het jaar hebben we bewust de scheiding gemaakt tussen inloop en informatie& advies, zodat beter geregistreerd kan worden in het onderscheid tussen inloop voor een kop koffie en inloop voor informatie & advies.

Voor het registratiesysteem RegiCare bestond het jaar 2024 uit 8 maanden, namelijk van mei tot en met december. In deze periode werd 22% van de casussen binnen 3 maanden afgerond, 21% werd tussen de 3 en 6 maanden afgerond en 53% liep langer dan 6 maanden. Van 4% is dit in 2024 niet goed geregistreerd. Een casus wordt aangemaakt wanneer een inwoners een hulpvraag heeft die vraagt om een ondersteuningsplan met doelen en langdurige begeleiding.

Er zijn in 2024 1208 inwoners met een hulpvraag overgedragen of na 1 mei nieuw ingestroomd. Er zijn in 2024 948 inwoners met een hulpvraag uitgestroomd. Korte hulpvragen (ondersteuning van maximaal 4 uur) worden geregistreerd als kort contact. Dit betroffen er in 2024 1101. Alle activiteiten m.b.t. welzijnswerk worden op een andere manier geregistreerd. In totaal zijn er 2309 hulpvragen binnengekomen en opgepakt van mei tot en met december.

De start in Heerlen

Ga naar het artikel

Specifieke opgave

Ga naar het artikel