Organisatie

Cijfers en meer over Buurtteamorganisatie Sociaal

283 buurtteam­medewerkers zetten zich dagelijks in voor Utrechters die hulp nodig hebben. Als organisatie zetten wij ons ook in voor onze medewerkers.

Medewerkers
Medewerkers
Buurtacademie
Buurtacademie
Omgaan met klachten, privacy en incidenten
Omgaan met klachten, privacy en incidenten

­Medewerkers

Het is voor ons belangrijk dat buurtteammedewerkers met plezier hun werk doen en mentaal veerkrachtig zijn. Daarom meten we het werkgeluk en de werkdruk en ondersteunen we buurtteammedewerkers in hun mentale veerkracht.

Medewerkers en verzuim

Aan het einde van 2024 tellen we 283 medewerkers en 14 stagiaires. Het verzuimpercentage over 2024 is cumulatief 6,7%. Dat is een daling van 1,5% ten opzichte van 2023.

Lees meer

Medewerkerstevredenheid

Via de Everybody Frank app meten we werkgeluk en werkdruk van onze medewerkers. Dit jaar zijn de cijfers bijna gelijk aan 2023: werkgeluk kreeg een score van 6,8 (6,7 in 2023). Werkdruk kreeg een score van 4,4 (4,3 in 2023), waarbij mentale inspanning de grootste factor blijft. Daarom startten we een traject om de mentale weerbaarheid van medewerkers te vergroten. Scores:

Lees meer

Mentale veerkracht

Om onze medewerkers te versterken in hun mentale veerkracht om de psychosociale belasting van het werk goed aan te kunnen, is een traject ‘vergroot je veerkracht’ aangeboden. Dit traject richt zich op persoonlijke ontwikkeling op het gebied van gezond en gelukkig in het werk en persoonlijke leven en werd verzorgd door bureau Lifeguard. De thema’s energiemanagement, stress, emotie en gedragsverandering staan centraal. Voorafgaand aan het traject volgden teamcoaches en HR twee sessies van Lifeguard over hoe zij mentale veerkracht kunnen bevorderen. 30 medewerkers namen deel aan het traject De training kreeg een 8 op de vraag: ‘Hoe waarschijnlijk zou je deze training aanbevelen aan collega’s?’

medewerkers in dienst

36

nieuwe medewerkers in dienst

89%

heeft een contract voor onbepaalde tijd

24

medewerkers uit dienst gegaan

De Buurtacademie

De Buurtacademie is het ‘opleidingsinstituut’ van Buurtteamorganisatie Sociaal. Het is het centrale punt van de organisatie voor medewerkers als het gaat om leren en ontwikkelen. De belangrijkste opdracht van de Buurtacademie is het (door)ontwikkelen van het generalisme.

Trainingen en bijeenkomsten

In 2024 werden 42 trainingen en bijeenkomsten georganiseerd.

Cijfers

Stress-sensitief werken en Incluzio Academie

De Buurtacademie heeft samen met twee trainers geholpen bij de trainingen ‘Stress-sensitief werken in de stad’, die in 2024 zijn afgerond. Ook is BTOleertonline overgezet naar de Incluzio Academie, waardoor het platform groter wordt en medewerkers veel meer leercontent tot hun beschikking hebben.

trainingen en bijeenkomsten georganiseerd

keer werd de herhalingstraining ‘omgaan met agressie’ gegeven

Klachten, privacy en incidenten

We hebben als organisatie de motivatie om te blijven leren en ontwikkelen. Vanuit die insteek kijken we ook naar klachten, privacy en veiligheid. We geloven dat we door te onderzoeken wat beter kan, we steeds betrouwbaarder en van betere kwaliteit worden.

Klachten

Er zijn 30 klachten binnengekomen. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2023. Alle klachten zijn rechtstreeks gemeld bij de buurtteams. Er zijn geen klachten geland bij de externe klachtencommissie Quasir.

Lees meer

Datalekken

14 datalekken 4 minder dan vorig jaar De meeste datalekken ontstonden door het gebruik van een verkeerd mailadres, waarbij de impact meestal beperkt bleef tot interne collega’s. Er werd een keer melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens, omdat de persoonsgegevens van een klant naar een andere klant werden verstuurd.

Incidenten

79 incidenten gemeld door medewerkers In 2023 waren er 62 incidenten

Cijfers

Meldingsformulier

Het meldingsformulier voor incidenten is aangepast. De vragen zijn nu duidelijker, en er zijn extra meldingscategorieën toegevoegd, zodat we beter zicht krijgen op welke incidenten er spelen. Zo hebben we bijvoorbeeld de categorieën seksuele intimidatie (van klant naar medewerker) en dreigen met suïcide toegevoegd, op basis van meldingen die eerder onder ‘overige’ vielen.

30

klachten binnengekomen

14

datalekken

gemelde incidenten