Jaarverslag 2024

Toegankelijke, beschikbare basiszorg voor de inwoners van Utrecht. Lees hier alles over de activiteiten, verantwoording en cijfers.

Annemieke Scholten DirecteurBuurtteamorganisatie Sociaal Utrecht

Voorwoord

2024 was het laatste jaar van de tweede contracttermijn van de buurtteams, die liep van 2019 tot en met 2024. Als u dit verslag ergens in 2025 leest, zijn we dus alweer gestart met een nieuw tijdperk, dat in totaal 10 jaar kan beslaan. Zo’n ijkpunt naar een nieuw contract is altijd een goed moment om terug te kijken en te leren …

Lees meer

Deze onderwerpen vind je in dit jaarverslag

­Activiteiten en verantwoording

Cijfers

Totaal bereik in 2024

trajecten

9.936

klanten worden ondersteund

Een groei van

3,5%

instroom in 2024

Trajecten afgerond

trajecten

Ervaringwijzer

“Toegankelijk en makkelijk benaderbaar”


“Professionele begeleiding op maat, empathisch en oprecht”

Bekijk meer cijfers

267

Adressen bereikt met vroegsignalering

Rondkomen

In 2024 hebben de buurtteams stappen gezet in het ondersteunen van Utrechters naar een schuldenvrije toekomst. Onze vernieuwde aanpak vroegsignalering bereikte meer inwoners, er is verder gewerkt aan het bespreekbaar maken van schulden en in Kanaleneiland startte als eerste de wijkopgave voor het verminderen van financiële zorgen bij gezinnen. Ook hebben we gewerkt aan een betere samenwerking in de keten.

Lees meer

Activering

In 2024 hebben we met behulp van het instrument Wat Telt samen met inwoners onderzocht op welk leefgebied zij een probleem ervaren en hoe we hen kunnen helpen om dat probleem op te lossen. Vanuit activering is gekeken naar relevante leefgebieden, waarbij Wat Telt inzicht gaf in wat hierbij speelt.

Lees meer

“Van hoopje dat niet uit bed kon komen, werd ik weer iemand die kansen zag en weer aan de slag ging.”

2.346

nieuwe aanmeldingen Hulp bij huishouden

Thuis in de wijk

In 2024 hebben de buurtteams zich ingezet voor kwetsbare ouderen met de integrale samenwerking rondom ouderen (OmU). De focus ligt op langer zelfstandig thuiswonen, valpreventie en het versterken van netwerken. Er zijn ook stappen gezet om herhaalde dakloosheid te voorkomen, met verbeterde overdracht en samenwerking binnen het zorgnetwerk.

Lees meer

Klaar voor de toekomst

Met het programma Klaar voor de toekomst spelen we in op maatschappelijke trends en ontwikkelingen. In 2024 hebben we stappen gezet richting een inclusieve organisatie, en hebben we blended care en datagedreven werken verder geïmplementeerd.

Lees meer

21,3%

klanten gebruiken ‘mijn buurtteam’-klantportaal

3

speerpunten binnen IZA: gezond ouder worden, mentale gezondheid en eerstelijns samenwerking

Werken aan transformatie

Het hele jaar door hebben we gewerkt aan vernieuwing en verbetering van onze basiszorg. Zo blijven we werken aan efficiëntere processen en betere zorg voor iedereen.

Lees meer

Samen voor Overvecht

Samen voor Overvecht is een integrale aanpak die zich richt op de complexe problemen in de wijk Overvecht. We hebben intensief samengewerkt in de wijk, zoals met huisartsen, buurtcentra en onze partners in de Werkwinkel.

Lees meer

“Het voelt echt alsof we als team het juiste doen in plaats van dat ik in mijn eentje in een te korte tijd loop te ploeteren en vanuit daar een overhaaste keuze maak die niet altijd de goede is.” – S. Kotterer, huisarts

283

mederwerkers

Organisatie

Als organisatie vinden we het belangrijk dat medewerkers met plezier hun werk doen en mentaal veerkrachtig zijn. We meten tevredenheid en leiden medewerkers op tot generalist via onze eigen Buurtacademie.

Lees meer

Buurtteam­organisatie Sociaal

De buurtteams helpen inwoners dichtbij huis met vragen over zorg, welzijn, geld, werk of opvoeding. Wij staan klaar om samen oplossingen te vinden, met focus op de eigen kracht en mogelijkheden van inwoners. Mensen sterker maken, problemen vroeg aanpakken en iedereen een plek in de samenleving geven. Daar gaan wij voor, samen met gespecialiseerde zorgverleners en partnerorganisaties.

Colofon