Jaarverslag 2024
Toegankelijke, beschikbare basiszorg voor de inwoners van Utrecht. Lees hier alles over de activiteiten, verantwoording en cijfers.
Annemieke Scholten DirecteurBuurtteamorganisatie Sociaal Utrecht
Voorwoord
2024 was het laatste jaar van de tweede contracttermijn van de buurtteams, die liep van 2019 tot en met 2024. Als u dit verslag ergens in 2025 leest, zijn we dus alweer gestart met een nieuw tijdperk, dat in totaal 10 jaar kan beslaan. Zo’n ijkpunt naar een nieuw contract is altijd een goed moment om terug te kijken en te leren …
Deze onderwerpen vind je in dit jaarverslag
Activiteiten en verantwoording
Cijfers
Totaal bereik in 2024
trajecten
9.936
klanten worden ondersteund
Een groei van
3,5%
instroom in 2024
Trajecten afgerond
trajecten
Ervaringwijzer
“Toegankelijk en makkelijk benaderbaar”
“Professionele begeleiding op maat, empathisch en oprecht”
267
Adressen bereikt met vroegsignalering
Rondkomen
In 2024 hebben de buurtteams stappen gezet in het ondersteunen van Utrechters naar een schuldenvrije toekomst. Onze vernieuwde aanpak vroegsignalering bereikte meer inwoners, er is verder gewerkt aan het bespreekbaar maken van schulden en in Kanaleneiland startte als eerste de wijkopgave voor het verminderen van financiële zorgen bij gezinnen. Ook hebben we gewerkt aan een betere samenwerking in de keten.
Activering
In 2024 hebben we met behulp van het instrument Wat Telt samen met inwoners onderzocht op welk leefgebied zij een probleem ervaren en hoe we hen kunnen helpen om dat probleem op te lossen. Vanuit activering is gekeken naar relevante leefgebieden, waarbij Wat Telt inzicht gaf in wat hierbij speelt.
“Van hoopje dat niet uit bed kon komen, werd ik weer iemand die kansen zag en weer aan de slag ging.”
2.346
nieuwe aanmeldingen Hulp bij huishouden
Thuis in de wijk
In 2024 hebben de buurtteams zich ingezet voor kwetsbare ouderen met de integrale samenwerking rondom ouderen (OmU). De focus ligt op langer zelfstandig thuiswonen, valpreventie en het versterken van netwerken. Er zijn ook stappen gezet om herhaalde dakloosheid te voorkomen, met verbeterde overdracht en samenwerking binnen het zorgnetwerk.
21,3%
klanten gebruiken ‘mijn buurtteam’-klantportaal
“Het voelt echt alsof we als team het juiste doen in plaats van dat ik in mijn eentje in een te korte tijd loop te ploeteren en vanuit daar een overhaaste keuze maak die niet altijd de goede is.” – S. Kotterer, huisarts
Buurtteamorganisatie Sociaal
De buurtteams helpen inwoners dichtbij huis met vragen over zorg, welzijn, geld, werk of opvoeding. Wij staan klaar om samen oplossingen te vinden, met focus op de eigen kracht en mogelijkheden van inwoners. Mensen sterker maken, problemen vroeg aanpakken en iedereen een plek in de samenleving geven. Daar gaan wij voor, samen met gespecialiseerde zorgverleners en partnerorganisaties.